WELCOME TO MY PAGE
HAI,yang memakai topi askar ini ialah mat santai. Sekali pandang, macam kawan spongebob. Tapi, tinggi langit dari bumi tau. HAI, yang tampak seperti waiter ini ialah mat santun. Memanglah korang tengok semacam pekerja Encik Krab, tapi aku ialah waiter halaman ini.

Rabu, 21 Mac 2012

Pekerjaan animal paling popular

Jumpa lagi bersama-sama Mat Santai di segmen 5 tak boleh bla. Kali ini tajuknya ialah pekerjaan animal paling popular. Setelah membuat tinjauan terhadap pekerjaan haiwan di dunia, inilah hasilnya.
Oleh sebab segmen ini ialah 5 tak boleh bla, maka struktur ayatnya tidak menggunakan tatabahasa yang betul. Dengan kata lain, ayatnya pun tak boleh bla juge.

5 pekerjaan animal paling popular.

No. 5. Pelayan tetamu.
Yang ni bukan pelayan customer di restoran tu. Tapi, kerjanya di pulau sebagai penyambut tetamu. Siapa lagi yang kerja macam ini, tentulah Sang Helang kita atau gelarannya dipanggil Langkawi Eagle. Dialah yang say welcome dan dialah juga wish good bye kepada para pelancong. Walau pun dia kaku dibatukan, tetapi dia setia dengan kerjanya itu. Sang Helang bukan saja baik dengan pelancong tempatan, malah pelancong dunia. Apa-apa pun, kita ucapkan tq kepada Encik Helang kita yang berkhidmat di Langkawi.

No. 4. Ahli perniagaan terkemuka.
Kalau sebut pasal perniagaan ni, mesti la ada kaitan dengan barang jualan. Yang tu betul, produknya merata-rata ceruk tempat ada. Kerja ni pula ayam kita yang pakar. Ayam dalam gambar tin sardine tu kan jenama dia. Mana-mana kawasan, semua menguntungkan. Mesti dulu animal ini ambil bidang pemasaran kat universitinya. Sebab tu la popular masuk carta ni.

No. 3. Pengawal keselamatan.
Agak-agaknya, apa pula binatang yang nak keluar? Yang ni kerja kerah tenaga lagi membahayakan diri. Bukan saja jaga keselamatan rumah, malah control keamanan Negara. Dia ni ada ekor panjang, fobia dengan getah dan baby crocodile. Tak salah lagi, dialah cicak. Tapi apa kaitannya? Yelah, diakan pemakan nyamuk tergarang di kediaman kita. Sebab dia, nyamuk boleh lari lintang-pukang. Dia juga boleh jadi kuat. Powernya digunakan untuk membasmi musuh luar dan dalam Negara. Itu pun, kalau dia marah lalu menjelma sebagai Cicakman. Menentang kejahatan dan Menjaga keamanan. Murni tau kerja yang dia buat.

No. 2. Usahawan Berjaya.
Kerja ni dibuat oleh dua animal. Mereka buat produk yang selalu kita guna. Mereka ialah buaya dan burung Kiwi. Mesti ada kaitan dengan kasut. Emm, betul. Sang buaya ni sedekahkan kulitnya untuk dibuat kasut. Si Kiwi pula keluarkan liurnya gilapkan kasut hitam agar berkilat. Dengan kerjasama mereka tu, dapatlah kita guna kasut yang perfect. Kita ucapkan selamat berjaya kat diorang.
No. 1. Pegawai bank.
Binatang apa pula yang pandai kira duit ni? Tak tahu la. Kalau nak tahu? Mr. Harimau la jawapannya. Yang ada kat Maybank tu. Dia ni memang pandai bab-bab matematik. Kalau bertanding, kancil yang bijak tu pun tersungkur. Kadang-kadang kalau dia bosan, Mr. Harimau ni akan ajak membernya main bola. Sebab tu lah ada Harimau Malaya. Gempakkan kalau diorang beraksi di padang?

Terima kasih kepada sesiapa yang membaca. 5 tak boleh bla ini hanyalah sekadar untuk santai-santai, ingin rehatkan minda. Tidak bertujuan untuk membuat keburukan terhadap mana-mana pihak. Ok, Mat Santai pergi dulu.

Nak santai, bukan sekadar lepak tepi pantai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan