WELCOME TO MY PAGE
HAI,yang memakai topi askar ini ialah mat santai. Sekali pandang, macam kawan spongebob. Tapi, tinggi langit dari bumi tau. HAI, yang tampak seperti waiter ini ialah mat santun. Memanglah korang tengok semacam pekerja Encik Krab, tapi aku ialah waiter halaman ini.

Rabu, 30 April 2014

Liga Barclays Hampir Kemuncak



Assalamualaikum dan berjumpa lagi. Untuk terbitan kali ini, watak sebenar ingin membicarakan berkenaan perjalanan Liga Barclays musim 2013-2014 yang sudah hamper kemuncaknya.


Ramai peminat bola sepak Liga Perdana Inggeris sudah semakin ghairah untuk menantikan kelab yang mana akan bergelar juara liga pada musim ini. Maklumlah, saingan liga hanya berbaki 2 perlawanan sahaja bagi rata-rata kelab bola sepak yang berjuang. Selepas mengharungi 36 perlawanan, Liga Barclays memperlihatkan bahawa kelab LiverpoolFC  masih menjadi pendahulu dengan mengutip 80 mata, diikuti oleh kelab ChelseaFC dengan 78 mata dan kelab Mancity dengan 77 mata tetapi masih berbaki 3 perlawanan yang belum dilalui.


Liga Barclays pada musim ini juga memperlihatkan penyandang juara 19 kali, Manchester United gagal untuk beraksi di Liga Juara-Juara Eropah (UCL) pada musim hadapan. Hal ini adalah kerana kelab itu menunjukkan prestasi semasa hanya di tangga ke7 liga. Dengan berbaki 3 perlawanan untuk United, dirasakan amat sukar untuk mengatasi Arsenal yang kini berada di tangga ke4 liga di mana kedudukan itu melayakkan mana-mana kelab beraksi di UCL.


Di bawah liga pula, Cardiff City dan Fulham masih mencari-cari rentak prestasi terbaik untuk keluar daripada zon penyingkiran. Walau apa-apa pun, tumpuan lebih diberikan kepada 3 kelab teratas yang begitu hebat menunjukkan kekuatan masing-masing bagi merebut kejuaraan liga. Bagi Liverpool, 2 perlawanan yang masih berbaki ialah berhadapan dengan Cristal Palace dan Newcastle United. Chelsea pula perlu berdepan dengan Norwich City dan selepas itu adalah Cardiff City. Sementara Manchester City bakal menentang everton, Aston Villa dan Hull City.


Apa yang uniknya, sekiranya Liverpool dan Manchester City Berjaya memenangi setiap perlawanan mereka selepas ini, maka penentuan juara akan dikira berdasarkan jumlah jaringan dan jumlah bolos daripada kedua-dua kelab tersebut. Bagi watak sebenar, Mancity akan berhadapan dengan laluan sukar selepas ini apabila akan bertemu Everton di laman lawan. Chelsea pula masih memiliki perlawanan di luar liga iaitu di kejohanan Liga Juara-juara Eropah UCL. Namun apa yang pasti, macam-macam perkara boleh terjadi di Liga Barclays. Lihatlah sendiri, selepas Chelsea Berjaya mengalahkan Liverpool dengan jaringan 0 – 2 di Anfield, peluang Mancity untuk bergelar juara menjadi cerah semula. Kini tiba pula giliran Liverpool untuk mengharapkan rakan setempat, Everton untuk mampu menumbangkan Mancity. Sepastinya, saingan di puncak   liga menjadi semakin sengit. Ditambah pula dengan perang minda oleh pengurus-pengurus yang melakukannya serta perang mulut di media social oleh peminat-peminat, perjalanan di akhir-akhir liga menjadi cukup-cukup kontroversi. Apa pun, saksikan saingan liga yang masih berbaki ini sehingga ke penghujungnya. Mungkin sehingga perlawanan yang terakhir,  barulah kita dapat mengetahui kelab mana menjadi juara. Huh, betul-betul dramatic.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan