WELCOME TO MY PAGE
HAI,yang memakai topi askar ini ialah mat santai. Sekali pandang, macam kawan spongebob. Tapi, tinggi langit dari bumi tau. HAI, yang tampak seperti waiter ini ialah mat santun. Memanglah korang tengok semacam pekerja Encik Krab, tapi aku ialah waiter halaman ini.

Sabtu, 29 Disember 2012

Ulasan Novel, Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur

Assalamualaikum dan salam sejahtera watak sebenar ucapkan kepada anda yang setia mengunjungi halaman enciksantai.blogspot. Untuk terbitan kali ini, watak sebenar berhasrat untuk menceritakan sedikit sebanyak mengenai latar belakang sebuah novel yang baru selesai watak sebenar membacanya.


Secara umumnya,  novel ini sememangnya menarik dengan menerapkan beberapa teknik plot yang sesuai di samping terdapat falsafah-falsafah  perniagaan yang berguna dan lebih menarik lagi kerana bahasa yang digunakan amat puitis dan halus. Pendekatan ini menjadikan watak sebenar tidak bosan untuk terus-menerus menghabiskannya. Selain itu, novel ini sesuai dibaca oleh golongan muda seawall umur belasan tahun lagi.


(Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur), demikianlah ghahnya tajuk bagi novel yang dimaksudkan dengan mengandungi 365 mukasurat”halaman cetakan normal”. (Keris Mas), demikianlah pula nama bagi penulis yang telah mengilhamkan novel ini dan hasil karyanya diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 2003 untuk dijadikan novel kajian untuk pelajar-pelajar tingkatan 6.


Seperti yang watak sebenar katakan tadi, novel ini sememangnya menarik dengan membawakan para pembaca kembali ke zaman awal kemerdekaan. Ringkasnya, karya ini vengisahkan tentang dunia perniagaan dan perusahaan orang Melayu yang masih belum membangun ketika itu. Encik Muhammaad sebagai watak utama, merupakan ahli korporat bangsa Melayu yang telah Berjaya dan maju ketika itu. Beliau berhasrat untuk mentranformasikan kampung halamannya iaitu Kampung Pulai di Wilayah Tualang menjadi sebuah medan perlombongan bijih timah. Kata Encik Muhammad, kegiatan ekonomi sebegitu perlu dilakukan dan diambil kesempatan oleh bangsa Melayu sendiri dalam menyaingi ekonomi bangsa-bangsa lain.


Dalam menjalankan kegiatan melombong kampung sendiri itu, maka tidak hairanlah pelbagai cabaran serta rintangan datang bertubi-tubi menyekat perusahaan itu khususnya oleh penduduk kampung sendiri. Sebelum itu berlaku, Encik Muhammad telah bekerjasama dengan Yang Berhormat Encik Mohd Yusof iaitu wakil rakyat kawasan pilihan raya di situ. Kata Yang Berhormat itu, penduduk Kampung Pulai perlu dibantu dari segi ekonominya kerana perkampungan itu seolah-olah gersang dan tandus tidak menghasilkan sesuatu yang lumayan. Kata Yang Berhormat itu lagi,sebuah rancangan Felda telah diperuntukan oleh penduduk kampong tersebut bagi memulakan penghidupan baru.


Dengan kolaberasi tenaga tokoh-tokoh  tersebut, maka kedua-dua misi mereka boleh dicapai.  Bagi ahli korporat itu, kegiatan perlombongan itu perlu dijalankan untuk mengembangkan sayap perniagaannya agar kekal kukuh di persada ekonomi. Bagi wakil rakyat itu pula, kebajikan rakyat perlu dijalankan bagi mendapat sokongan dan pengaruh dalam mengekalkan kedudukannya di parlimen dalam tempoh 5 tahun lagi.


Justeru, bermulalah rancangan licik cara korporat diperkenalkan dalam menyekat bantahan penduduk kampung dengan memenagi hati mereka terlebih dahulu. Satu per satu tipu muslihat berbaur bantuan telah diberikan kepada penduduk kampung untuk menutup rancangan sebenar perusahaan perlombongan itu.


Apa-apapun, kesudahan (Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur” ini amat menarik. Rahim, anak kepada Encik Muhammad yang berkelulusan Sarjana Pengurusan Dagang dari London telah datang menentang sendiri ayahnya. Kata Rahim terhadap ayahnya,
“Kebaikannya  hanya untuk kepentingan dirinya. Kebaikan seorang individulis yang tulen.”
“demikianlah bunyinya”


Bagi pendapat watak sebenar, kegiatan ekonomi seperti perlombongan itu memang baik. Namun, adalah lebih baik sekiranya kegiatan ekonomi yang dijalankan itu mendapat keredaan Allah. Kegiatan ekonomi sememangnya penting untuk maju dan membangun, namun adalah lebih penting sekiranya kemajuan itu disertai dengan keredaan Allah. Bukankah rezeki itu dari Tuhan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan