WELCOME TO MY PAGE
HAI,yang memakai topi askar ini ialah mat santai. Sekali pandang, macam kawan spongebob. Tapi, tinggi langit dari bumi tau. HAI, yang tampak seperti waiter ini ialah mat santun. Memanglah korang tengok semacam pekerja Encik Krab, tapi aku ialah waiter halaman ini.

Rabu, 19 Februari 2014

Kebakaran



Assalamualaikum dan salam sejahtera watak sebenar ucapkan kepada anda semua.


Petang semalam, tidak jauh daripada kawasan taman perumahan watak sebenar tinggal telah berlaku suatu kejadian kebakaran. Kebakaran yang terjadi lebih kurang pukul 5.45 petang itu telah menggemparkan sebahagian penduduk taman perumahan watak sebenar dekat sini.


Sewaktu itu, kebanyakan kanak-kanak daripada kawasan perumahan kami sedang bermain di jalanan. Watak sebenar pula ada di bahagian belakang rumah sedang membantu ibu di kebun kecil kami. Menurut adik lelaki watak sebenar yang ketika itu menonton tv, dia terlihat api yang mulai marak di suatu kawasan lapang yang berbelukar. Sebenarnya kawasan lapang itu terletak di atas suatu bukit di mana di tengah bukit itu ada ditempatkan sebuah pencawang elektrik yang bersaiz besar. Kawasan itu tidaklah jauh dari rumah kami. Ia hanya dijarakkan dengan sebatang jalan raya di hadapan rumah serta suatu barisan rumah rumah. Sementara rumah rumah itulah tidak berapa  jauh dibelakangnya ada sebuah bukit di mana pencawang itu berada. Setiap kali kami membuka pintu rumah, sudah pasti kami akan melihat pencawang elektrik gergasi itu teguh berdiri. Tak ubah macam raksasa di atas bukit. Oh ya, kawasan perumahan ini memang terletak di kawasan muka bumi yang berbukit.


Di atas bukit itu, banyak dipenuhi belukar belukar serta rumput rumput liar. Di pinggir bukit berhampiran kawasan perumahan memang ada ditanam pokok pokok pisang oleh penduduk berhampiran. Manakala di sebelah kanan bahagian pencawang elektrik itu pula hanya kelihatan semak semak kecil. Permukaannya sudah mendatar membentuk sebuah tanah lapang kecil yang kosong. Oh ya, di bahagian belakang bukit itu jika dilihat dari arah barat terdapatnya dua baris taman perumahan. Berhadapan dengan dua baris taman perumahan tersebut terdapatnya kawasan perindustrian kecil yang menganjur sehingga ke kawasan Bandar. Oleh itu, salah satu jalan untuk memasuki kawasan taman perumahan ini, perlulah melalui atau membelah bukit tersebut. Jika membelah bukit itu untuk menuju kawasan perumahan ini, akan kelihatanlah di sebelah kiri jalan sebuah pencawang elektrik manakala di sebelah kanan jalan kelihatan sebuah tangki air. Itulah satu-satunya jalan yang membelah bukit di kawasan ini dan jalan itu agak sibuk. Di sebelah kiri jalan itulah berlakunya suatu kebakaran yang tidak diduga petang semalam.


Berbalik kepada kisah kebakaran ini. Sebenarnya, di saat adik watak sebenar menyedari kejadian itu, memang ada orang lain yang sudah pun menyedarinya. Mungkin dalam lingkungan merekalah yang telah membuat panggilan bomba. Lebih kurang 6 ke 7 minit, dua jentera bomba datang ke kawasan kejadian menyelamatkan keadaan.


Rata rata penduduk taman perumahan sekitar amat resah terhadap kejadian kebakaran ini. Hal ini kerana kebakaran itu terjadi di kawasan yang betul-betul berdekatan dengan rumah api atau pencawang elektrik. Bayangkanlah jikalau api itu merebak sehingga ke tengah bukit lalu menceroboh kawasan pencawang elektrik. Huh, na’uzubillah.


Walau apa-apa pun, pasukan bomba Berjaya mengawal api daripada merebak ke kawasan yang dimaksudkan itu lantas memadamkan api  keseluruhannya. Syukur Alhamdulillah! Namun, kejadian itu benar-benar memaksa penduduk sekitar keluar rumah secara beramai-ramai bagaikan suatu pesta ria. Bukan apa. Mereka ingin melihat dari saat ke saat kronologi kejadian kebakaran itu berlaku di depan mata sendiri. Sedangkan jauh di sudut hati sentiasa terdetik kerisauan. Namun, mujurlah kebakaran itu tidak mengapa-apakan keselamatan kami.


Ha, memang kejadian kebakaran seperti ini kerap berlaku apatah lagi pada musim kemarau ini. Seingat watak sebenar, lebih kurang 10 tahun yang lalu juga telah berlaku kejadian yang sama. Lokasi kejadiannya juga adalah di atas bukit itu. Namun, 10 tahun lalu kebakaran itu berlaku di sebelah kanan bukit.


Jika diimbas kembali akan kejadian lampau itu, memang boleh dikatakan sebagai suatu pengkhianatan. Dengan hanya entah berapa puntung rokok oleh perokok perokok tegar zaman kemarau, suatu kebakaran boleh terjadi. Disebabkan perokok perokok yang datang entah dari mana melepak di atas bukit itu. Dengan sikap mementingkan diri sendiri mereka, begitu mudah mereka membuang batang batang rokok yang masih berbara apinya. Lalu meninggalkan kawasan itu. Tanpa disedari, benda itu telah memakan belukar belukar yang berada di situ sehingga mengakibatkan kejadian kebakaran. Tetapi, itu cerita 10 tahun dulu selepas kami menerima laporan penuh daripada pihak terlibat. Kisah kebakaran yang berlaku petang semalam tidak diketahui lagi apa puncanya.


Apa-apa pun, ia tetap suatu kejadian kebakaran. Kejadian kebakaran yang boleh membahayakan nyawa nyawa manusia sekitarnya. Beberapa hari lepas, watak sebenar ada terdengar kisah kebakaran di Gua Tempurung dan di Dungun melalui berita tv. Tak sangka pula di sini juga berlaku kebakaran. Mujulah, ianya tidak begitu besar. Memang musim kemarau ini kerap kali kita diancam bencana seperti ini. Namun, kita perlu mencari cara pencegahannya sebelum bertindak untuk mengatasinya. Salah satu factor kebakaran yang tidak sepatutnya timbul adalah kerana bara api  punting rokok. Yang ini memang tidak boleh dimaafkan. Oleh itu, ambil perhatianlah kepada perokok perokok tegar zaman kemarau. Janganlah membuang punting rokok sesuka hati lebih lebih lagi di kawasan hutan atau padang. Semoga bencana seperti ini tidak berlaku di tempat anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan