Assalamualaikum dan salam bahagia kepada anda. Mat Santun
kembali lagi tetapi kali ini membawakan
segmen Pengkongsian Ilmu pula. Paparan di bawah ini adalah berkaitan dengan
pengurusan di mana terdapat 5 elemen yang penting di dalamnya. Baiklah, Mat
Santun tinggalkan anda dengan paparan ini. Semoga mendapat serba sedikit ilmu
pengetahuan.
Pengurusan merujuk kepada fungsi, proses dan aktiviti
merancang, mengorganisasi, memimpin, dan mengawal usaha semua ahli organisasi
serta menggunakan sumber organisasi untuk mencapai objektif organisasi yang
telah ditetapkan dengan cekap dan berkesan. Daripada definesi ini, dapatlah
disimpulkan bahawa terdapatnya 5 elemen penting yang perlu diberikan tumpuan
iaitu:
·
Perancangan
·
Pengorganisasian
·
Tenaga Kerja
·
Kepimpinan
·
Kawalan
1.0 perancangan
Langkah pertama dalam pengurusan ialah perancangan. Perancangan
merupakan satu proses melibatkan pengurus menentukan matlamat yang ingin
dicapai dan menentukan tindakan yang paling sesuai untuk diambil di semua
peringkat organisasi untuk mencapai matlamat organisasi. Perancangan mempunyai
beberapa tahap iaitu:
·
Rancangan stratergik
Satu plan tindakan jangka panjang menyeluruh, yang
disediakan untuk mencapai matlamat organisasi yang telah ditetapkan dalam
tempo!' 5- 10 tahun yang akan datang.
·
RANCANGAN TAKTIKAL
Rancangan jangka masa sederhana(1- 5 thn) yang melibatkan
pengagihan sumber kepada jabatan atau cawangan; memenuhi matlamat yang spesifik
yang dinyatakan dalam misi.
·
RANCANGAN OPERASI
skop lebih sempit dan lebih khusus untuk satu-satu unit
kerja atau individu yang berkaitan dengan output; merupakan rancangan harian
yang lebih khusus untuk tempoh 30 hari hingga 1 tahun.
2.0 pengorganisasian
Langkah kedua ialah pengorganisasian yang merupakan satu
proses yang melibatkan pengurus menyusun dan mengagihkan sumber2 mengorganisasi
untuk melaksanakan tugas yang telah ditetapkan agar matlamat organisasi
tercapai. Pengorganisasian terdiri daripada pengurusan sumber, aktiviti dan
struktur organisasi.
Bagi pengurusan sumber, ia boleh melibatkan sumber kewangan
serta sumber manusia. Contohnya, sekiranya diadakan Hari Sukan peringkat
sekolah, maka sumber kewangan perlu ada bagi membiayai kos pembelian hadiah
kepada atlet yang menang. Sumber kewangan juga diperlukan untuk membiayai kos
makanan semasa program itu dijalankan. Sementara sumber manusia melibatkan
pelajar sekolah yang mengambil bahagian dalam acara sukan. Sumber manusia juga
boleh terdiri daripada pegawai sukan dan pengadil.
Elemen kedua dalam pengorganisasian ialah aktiviti. Dalam
mengadakan sesuatu acara, wajar bagi sesuatu acara itu dirangka terlebih awal aktiviti
yang bakal diadakan. Hal ini adalah untuk memastikan kelancaran pada acara
mengikut waktu waktu yang telah ditetapkan.
Akhir sekali dalam pengorganisasian ialah struktur
organisasi. Pengurus perlu membentuk carta organisasi yang terdiri daripada 4
jawatan atasan(pengerusi, naib pengerusi, setiausaha dan bendahari) serta ahli
jawatankuasa yang sesuai dengan acara. Hal ini bertujuan untuk membahagikan tugas
supaya tidak berlaku sebarang pemusatan kuasa atau pertindihan kuasa. Sekiranya
diadakan Hari Sukan sekolah, maka ahli jawatankuasa yang boleh dibentuk adalah
seperti:
·
AJK pementasan
·
AJK hadiah
·
AJK penyambut tetamu
·
AJK jamuan
·
AJK penyusunan kerja
·
AJK padang
3.0 tenaga kerja
Langkah yang ketiga ialah mengklasifikasikan tenaga
kerja(staffing). Tenaga kerja bawahan perlu dibahagikan tugas mengikut
kemahiran serta kepakaran mereka dalam bidang masing-masing. Sekiranya semua
unit organisasi melakukan tugas yang telah diberikan, maka sesuatu acara itu
akan mudah dijayakan.
Sebagai contoh dalam menjayakan temasya Hari Sukan sekolah, spesifikasi
tugas adalah penting memandangkan acara ini boleh dianggap besar lebih lebih
lagi melibatkan semua pelajar di sekolah tersebut. Oleh itu, penaung(pengetua
sekolah) berperanan untuk memberikan kebenaran untuk menjalankan aktiviti di
sekolah(padang) dan menyokong keseluruhan program. Penasihat pula perperanan
menasihati, membimbing, pendamping, pendorong dan membantu secara keseluruhan
acara. Sementara tugas yang lebih banyak akan dipimpin oleh 4 jawatan atasan
serta ahli ahli jawatankuasa yang terlibat daripada guru sehinggalah pelajar.
4.0 Kepimpinan
Seterusnya, langkah yang keempat ialah kepimpinan iaitu satu
proses yang melibatkan pengurus cuba mempengaruhi gelagat pekerja agar mereka
dapat melaksanakan tugas yang diberikan dengan cekap dan berkesan untuk
mencapai matlamat organisasi. Dalam elemen kepimpinan ini ada dua perkara
penting iaitu gaya kepimpinan serta factor kejayaan.
4.1 Gaya kepimpinan
Dalam pengurusan, terdapat tiga gaya kepimpinan yang
disenaraikan iaitu:
·
Gaya laissez-faire/bebas
Gaya kepimpinan ini
kurang mengawal pekerja. Selalunya pengurus jenis ini suka memberikan
kebebasan kepada orang bawahan. Apa yang penting matlamat organisasi dapat
dicapai dengan jayanya.
·
Gaya demokratik/penglibatan
Menitik beratkan output dan hal ehwal pekerja. Pemimpin ini
memberikan peluang kepada orang bawahan memberikan pendapatnya. Pemimpin akan
memberi pertimbangan terhadap sebarang cadangan pekerja bawahan. Wujud
komunikasi dua hala. Namun pemimpin mengambil masa yang agak lama untuk membuat
keputusan.
·
Gaya Autokratik
Menitik-beratkan hal-hal penyapaian matlamat melalui operasi
tugas yang berkesan. Pemimpin ini mengamalkan komunikasi sehala di mana semua
keputusan adalah di tangannya. Orang bawahan hanya menerima arahan dan
melaksanakannya mengikut arahan pemimpin. Proses membuat keputusan lebih tepat
kerana tidak memerlukan pandangan ramai pihak.
4.2 faktor kejayaan
Memang tidak dinafikan bahawa kejayaan sesuatu acara itu
bergantung kepada usaha dan kemahiran pengurus dalam mengemudi anak anak
buahnya demi menghasilkan sesuatu kejayaan. Oleh itu, seseorang pengurus perlu mempunyai
potensi diri untuk mencapai perkara tersebut. Antara factor kejayaan pengurus
yang utama ialah memiliki ilmu kepakaran dalam bidang pengurusan. Di samping
itu, minat serta pengalaman juga berupaya untuk mencerahkan lagi kejayaan
seseorang pengurus. Tidak dilupa juga pengurus perlu mempunyai nilai nilai
murni serta sikap sebagai seorang pemimpin.
5.0 Kawalan
Langkah terakhir dalam pengurusan ialah kawalan. Kawalan
merupakan proses di mana pengurus memantau prestasi semasa dan mengambil
tindakan untuk memastikan hasil akhir tercapai seperti yang dijangkakan.
Tindakan memastikan aktiviti organisasi dilaksanakan mengikut rancangan yang
telah dibuat pada peringkat awal.
Sebagai contoh, dalam pengurusan Hari Sukan sekolah, pengetua
sekolah perlu melangsungkan mesyuarat bersama jawatan atasan bagi membincangkan
sejauh mana kelancaran kerja berlaku. Mesyuarat ini perlu diadakan beberapa
kali sehinggalah acara itu dapat dilangsungkan dengan jayanya.
Seindah bahasa, Sesantun bicara, Semurni pekerti
Tiada ulasan:
Catat Ulasan