WELCOME TO MY PAGE
HAI,yang memakai topi askar ini ialah mat santai. Sekali pandang, macam kawan spongebob. Tapi, tinggi langit dari bumi tau. HAI, yang tampak seperti waiter ini ialah mat santun. Memanglah korang tengok semacam pekerja Encik Krab, tapi aku ialah waiter halaman ini.

Khamis, 26 September 2013

cara pemakanan berdasarkan hadis



Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada anda semua yang masih mengunjungi halaman santun-santai. Bersama Mat Santun pada kali ini dalam Segmen Renungan bakal membincangkan inti pati sebuah hadis Rasulullah SAW. Hadis ini membicarakan soal pemakanan yang baik menurut Islam.


Daripada riwayat Imam Tarmizi, Sabda Rasulullah yang bermaksud:
“Bahagikan ruang perut dengan mengisinya 1 per 3 untuk makanan, 1 per 3 untuk minuman dan 1 per 3 lagi untuk pernafasan.”


Sesungguhnya, inilah panduan pemakanan yang teratur menurut Islam. Banyak faedah dan hikmah di sebalik amalan gaya pemakanan seperti yang dinyatakan dalam hadis ini.


Namun sebelum itu, kita perlu akur untuk mengatakan perut adalah sarang penyakit. Bukan sahaja penyakit jasmani malahan penyakit rohani. Sekiranya mengambil makanan lebih daripada 1 per 3 untuk diisi dalam perut, maka proses pencernaan makanan itu berjalan agak lambat. Apatah lagi, air yang tidak diambil secukupnya mengundang lagi masalah seperti semelit. Ruang pernafasan yang sempit dalam perut menyebabkan keadaan perut bertambah crowded dan manusia itu akan merasakan malas untuk melakukan sebarang penggerakan kerana terlalu kenyang. Oleh itu, bahagikan setiap unsur yang diperlukan perut ini sama banyak seperti panduan dalam  hadis di atas.


Seperkara lagi, sekiranya bahan-bahan tertentu diambil secara berlebihan, badan akan bertindak balas untuk mudah menghadapi penyakit. Contohnya, penggunaan garam berlebihan dalam masakan mengundang penyakit darah tinggi seterusnya berlaku stroke. Gula yang berlebihan dalam minuman pula mengakibatkan manusia itu dihidapi diabetes. Pengambilan lemak binatang tanpa kawalan menjadikan seseorang itu diancam sakit jantung dan kegemukkan. Oleh itu, kawallah gaya pemakanan kita agar diri sentiasa berada dalam keadaan sihat sejahtera.
 Fakta ini dapat disokong serta dibuktikan melalui sebuah lagi hadis Rasulullah berkaitan pemakanan. Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Al-bukhari dan Ibnu Majah yang bermaksud:


“Makanlah dan minumlah dan pakailah dan bersedakahlah dengan cara tidak membazir dan tidak berlebihan.”


Selain itu, perut juga merupakan sarang penyakit rohani. Misalnya, penyakit malas, mudah lupa dan ketidakwarasan akal untuk berfikir. Keadaan seumpama ini boleh  berlaku sekiranya gaya pemakanan yang tidak baik dipraktikkan. Contohnya, pengambilan organ dalaman binatang seperti limpa dan hati mengundang kepada penyakit alfa. Untuk mengatasinya, banyakkanlah memakan buah tamar anggur kering atau madu. Bahkan, makanan ini juga dimakan oleh Baginda Rasulullah SAW dalam kehidupannya. Khasiat daripada buah tamar dan anggur kering memang bermutu tinggi selain peroleh pahala sunnah.

Selanjutnya, elak daripada mengambil dadah atau meminum arak. Dua bahan ini akan menyebabkan pengguna hilang kewarasan akal. Islam juga melarang penganutnya meminum arak kerana ia boleh merosakkan akal dan dikatakan ibu segala kemaksiatan. Muslim yang disabibkan kesalahan meminum arak dikenakan had hukuman 40 kali sebatan. Umumnya, jauhkan diri kita daripada memakan makanan yang tidak baik kerana berupaya menghidapi penyakit rohani.


Dalam menjaga kesihatan diri, konsep pyramid makanan dapat membantu kita untuk memilih nutrient yang lebih utama kepada kesihatan diri. Tidak lupa juga sentiasa mengikut gaya pemakanan yang disarankan oleh Baginda Rasulullah SAW. Namun, apa yang lebih penting daripada semua ini, kita perlu mengenal pasti di mana sumber makanan itu diperoleh sama ada halal atau pun haram. Justeru, konsep halalan toiyiba yang dipromosikan sejak akhir-akhir ini perlu disokong oleh Muslim di Malaysia. Konsep ini juga telah disokong baik di United Kingdom.


Kesimpulannya, pemakanan yang baik serta halal memberikan kesan positif kepada tahap kesihatan diri seterusnya menjamin kebahagian dalam kehidupan. Ingatlah, sekiranya yang haram berada dalam diri kita, maka darah suci akan bercampur dengan yang haram. Lalu, membesar bersama-sama dengan yang haram. Mungkin yang haram itu tidak ada pada perut kita, tetapi mungkin pada ahli keluarga kita. Pada masa yang sama, gaya pemakanan kita lebih bersifat moden dengan membelakangi panduan pemakanan daripada Baginda Rasulullah. Apakah yang haram itu mampu menjamin keredaan Allah terhadap kita di dunia? Apatah lagi di akhirat? Renungkanlah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan