WELCOME TO MY PAGE
HAI,yang memakai topi askar ini ialah mat santai. Sekali pandang, macam kawan spongebob. Tapi, tinggi langit dari bumi tau. HAI, yang tampak seperti waiter ini ialah mat santun. Memanglah korang tengok semacam pekerja Encik Krab, tapi aku ialah waiter halaman ini.

Rabu, 11 September 2013

Kerja PBS Terakhir



Assalamualaikum dan salam bahagia. Watak sebenar saja nak kongsi cerita dengan anda semua. Kisah ini berkenaan dengan kisah study watak sebenar la.


Minggu lepas ialah minggu terakhir watak sebenar perlu menghantar tugasan assignment Kesusteraan Melayu Komunikatif setelah dibuat pembetulan buat beberapa kali seperti yang diminta oleh guru terlibat. Minggu ini pula ialah minggu ppembentangan esei yang telah dibuat dengan menggunakan bantuan perisian power point. Alhamdulillah, akhirnya siap juga kerja yang paling remeh ini. Kerja yang dianggap biasa, hakikatnya luar biasa.


Sebelum ini, watak sebenar telah menyempurnakan tiga buah kerja kursus secara serentak dalam penggal 2. Syukurlah, keputusannya telah pun diberitahu oleh pihak MPM baru-baru ini.


Tetapi, assignment sastera ini agak susah sedikit. Malahan, yang paling susah di antara keempat-empat tugasan yang perlu dilakukan. Ini sebab tugasan itu lebih kepada esei ilmiyah, bukannya kajian ilmiyah. Kalau sebut pasal esei ilmiyah ini, banyaklah buku-buku ilmiyah perlu dijadikan rujukan. Banyaklah kajian-kajian lepas pelajar-pelajar universiti  perlu dijadikan panduan. Berbanding dengan kajian ilmiyah, tugasan seperti itu memerlukan kajian lapangan di sesuatu lokasi kajian yang telah dipilih. Perlu ada kemahiran insaniah termasuk kemahiran berkomunikasi, tatatertib dan perlu tahu prosedur temu bual lebih-lebih lagi berhubung dengan orang-orang ternama atau jabatan-jabatan kerajaan. Itu paling kuat pun, tebal muka ja. Sikit-sikit la, perlu ada buku-buku ilmiyah dan kajian lepas pelajar U untuk dijadikan slot kajian lepas atau pun sokongan oleh pendapat sarjana berkaitan fakta yang kita kemukakan.


Kalau esei ilmiyah, banyaklah watak sebenar kena cari buku-buku. Buku yang tidak pernah orang usik pun watak sebenar usik jugak. Ye la, esei yang panjangnya lebih kurang 3000 patah perkataan. Esei yang bertemakan perpaduan. Luas betul tema yang diberi. Mula-mula tengok tu macam nak koyak ja kertas soalan.


Tambahan pula, watak sebenar sahaja yang memilih soalan itu. Member-member yang lain pilih soalan lain iaitu soalan yang berkaitan dengan multimedia. Untuk pengetahuan sahaja, multimedia project ini mengkehendaki calon menyempurnakan lima elemen multimedia seperti grafik, audio, teks, audio-visual dan animasi dalam satu persembahan multimedia. Antara perisian yang boleh digunakan termasuk movie maker. Ianya Nampak menarik dan melibatkan gambar dan vedio yang banyak.


Sekarang, syukur Alhamdulillah. Penantian selama lebih kurang hamper 2 bulan telah ditamatkan. Lebih bermakna, inilah penutup segala assignment sepanjang watak sebenar belajar di tingkatan 6 tahun 2013. Masih berbaki 2 bulan lebih, giliran watak sebenar menumpukan kepada peperiksaan bertulis penggal 3 yang bakal menyusur awal November ini. Diharapkan tiada lagi gangguan daripada pbs-pbs yang meremehkan ini.


Soal permarkahan, biarlah Allah SWT yang tentukan. Yang penting, telah sempurna tugasan yang telah diberikan. Soal exam sem 3 pula, itulah yang menjadi focus utama bagi semua pelajar tingkatan 6 di sini.


Sekian saja cerita watak sebenar. Lain kali watak sebenar share lagi kisah-kisah study di sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan