WELCOME TO MY PAGE
HAI,yang memakai topi askar ini ialah mat santai. Sekali pandang, macam kawan spongebob. Tapi, tinggi langit dari bumi tau. HAI, yang tampak seperti waiter ini ialah mat santun. Memanglah korang tengok semacam pekerja Encik Krab, tapi aku ialah waiter halaman ini.

Isnin, 19 Mei 2014

Bagaimana Bolasepak Beri Motivasi



Assalamualaikum dan salam sejahtera. Kembali lagi bersama watak sebenar di laman blog ini.
Macam biasalah, tak sah kalau watak sebenar tak membicarakan soal cerita-cerita bola sepak dalam laman ini.


Watak sebenar tertarik untuk menulis artikal ini adalah kerana reaksi daripada 2 3 orang yang watak sebenar kenali membuat ulasan terhadap satu kenyataan watak sebenar di twitter dan facebook mengenai bolasepak Liga Barclays.
Mereka meluahkan pandangan mereka terhadap watak sebenar berkenaan dengan bolasepak seolah-olah seperti mengatakan ada apa dengan bolasepak?


Watak sebenar telah mengikuti perkembangan Liga Barclays musim 2013-2014 hampir setiap ketika. Hanya pada 2 perlawanan terakhir saingan liga, watak sebenar terpaksa meninggalkannya kerana ingin bertolak ke Arab Saudi menunaikan umrah dan ziarah pada 4 Mei yang lalu. Watak sebenar tidak ada masalah dengan perkara tersebut kerana ibadat lagi utama bagi seorang muslim dan lebih baik melupakan buat seketika urusan dan hal duniawi sewaktu melaksanakan ibadah tersebut.


Watak sebenar amat meminati kelab Liverpool dalam saingan liga Barclays tersebut. Segalanya bermula pada tahun 2007 sewaktu watak sebenar di awal alam persekolahan menengah. Di awal musim 2013-2014 yang lalu pula, prestasi Liverpool amat memberangsangkan. Namun di pertengahan liga, kelab ini sedikit menurun aksi terbaiknya. Meskipun begitu, hamper di akhir-akhir saingan liga, Liverpool tiba-tiba menunjukkan taringnya dalam menerkam takhta liga tatkala perebutan dengan 2 kelab atasan Mancity dan Chelsea. Sewaktu itu, watak sebenar sudah menjangkakan skuad Liverpool akan menghadiahkan kejuaraan kepada kapten Gerrard dan menamatkan penantian selama 24 tahun. Namun, segalanya seakan sukar apabila Liverpool kecundang di tangan Chelsea pada perlawanan mingguan yang ke 36. Situasi tersebut cukup membuatkan Mancity dan fan-fannya tersenyum lebar. Namun, perjuangan Liverpool masih lagi menyinar dengan berbaki 2 perlawanan yang belum diharungi dengan syarat mesti menang 2 perlawanan itu dan memiliki jumlah jaringan gol yang banyak. Di saat-saat dramatic itu watak sebenar rela hati melupakan buat seketika cerita lagha dunia dan bersemangat untuk menunaikan ibadah umrah di Mekah. Di tanah Arab selama lebih kurang 11 hari, watak sebenar tidak mengikuti apa-apa berita langsung mengenai bolasepak Liga Barclays tersebut, malahan berita semasa di Malaysia pun watak sebenar tidak dapat mengetahuinya. Media-media yang berbahasa Arab sukar untuk difahami. Tambahan pula, perkara itu bukan menjadi kepentingan watak sebenar sewaktu berada di sana.

Sebaik sahaja watak sebenar kembali ke tanah air Malaysiaku, barulah watak sebenar mendapat ekses berita bolasepak Liga Barclays. Pada masa itu, saingan liga sudah pun tamat dan Liverpool berada di tangga kedua dengan 84 mata, ketinggalan 2 mata di belakang pendahulu Mancity. Amat mengejutkan watak sebenar terhadap berita bola yang sudah lapok ituadalah Liverpool seri 3-3 dengan Cristal Palace. Menurut adik watak sebenar serta vedio rakaman perlawanan tersebut, Liverpool sudah mendahulu dengan 3 gol dan dikatakan 10 minit terakhir bertukar menjadi 3 sama. Watak sebenar benar-benar terkejut dengan cerita itu kerana musim inilah yang dianggap peluang paling terbaik untuk Liverpool menjadi juara liga selepas gagal selama 24 tahun. Namun, apa boleh buat, di akhir saingan pun macam-macam boleh berlaku. You’ll Never Walk Alone pun jadi You’ll Never win Alone. Walaupun kelab ini memperoleh 3 mata menentang Newcastle United pada perlawanan mingguan terakhir, namun Mancity terlebih dahulu mengishtiharkan skuadnya sebagai juara liga.
 “Mancity bernasib baik boleh menjadi juara disebabkan kekalahan Liverpool di tangan Chelsea.”


Di sini watak sebenar ingin jelaskan bahawa bolasepak pun boleh jadi touching kepada seseorang. Mungkin jiwa orang yang sebati dengan kelab bolasepak pilihannya serta fan-fannya yang faham akan penyataan ini.
Ada apa dengan bolasepak?
Macam-macam ada sekiranya anda tahu dan pandai untuk menghayatinya serta mengaplikasikan kekalahan atau kemenangan sesuatu perlawanan itu ke dalam kehidupan anda. Insan yang berjiwa spesies ini akan menjadikan pengajaran buat kehidupannya berdasarkan apa yang terjadi kepada kelab bolasepak pilihan mereka semasa bertarung. Mereka akan kaitkan dengan kehidupan reality apa kesannya kurang kerjasama sehingga bola bolos, apa kesannya kurang persefahaman sehingga setiap perancangan tidak menjadi, apa kesannya sekiranya seorang melakukan kesalahan sehingga memberikan gol kepada pihak lawan. Macam-macam lagilah jikalau anda pandai untuk menghayatinya dan tahu mengaplikasikan sebab dan akibat itu dalam kehidupan.


Seperti watak sebenar di alam persekolahan dahulu, bolasepak Liga Barclays ini khususnya melalui peranan kelab Liverpool berupaya memotivasikan hidup watak sebenar semasa tinggal di asrama. Yang ini banyak terjadi sewaktu watak sebenar belajar di tingkatan 6 sepanjang 2 tahun yang lalu.
Setiap kali watak sebenar layan perlawanan Liverpool pada malam hari dan kelab itu menang, watak sebenar akan berasa gembira dan bersemangat untuk bangun esok paginya meniba ilmu di kelas pada pagi persekolahan itu. Sepanjang hari itu juga akan jadi lebih ceria. Sekiranya tewas pula, watak sebenar masih mendapat aspirasi untuk maju ke hadapan dalam kehidupan sebagai pelajar kerana “You’ll Never Walk Alone”, banyak kata-kata ini kedengaran pada fan-fan Liverpool yang lain memberikan semangat dan harapan kepada kelab kesukaan untuk maju ke depan, bukan sahaja di Malaysia malahan seluruh dunia. Yang uniknya, semangat tersebut kesan daripada kemenangan kelab terputik pada diri dengan sendirinya dan ditentukan Allah tanpa sokongan manusia lain. Semangat kemenangan inilah yang watak sebenar aplikasikan untuk turut juga bersemangat dalam melakar kejayaan dalam pelajaran.
Untuk itu watak sebenar simpulkan bahawa perjuangan kita untuk Berjaya bukan dilakukan hanya berkeseorangan sebaliknya banyak jiwa-jiwa di belakang sana yang turut berjalan bersama kita untuk menyokong perjalanan hidup, kalau tiada siapa-siapa pun, Allah SWT masih ada Maha pengasih Maha penyayang yang akan membantu kita baik di awal perjuangan di tengah mahu pun di saat akhir perjuangan.


Mungkin cara untuk mendapatkan motivasi jenis ini tidak ada dalam syariat Islam. Dalam Islam, sebagai muslim salah satu caranya dalam konteks ini ialah berdoa. Berdoa untuk memperoleh semangat untuk maju ke depan. Berdoa itu memang sudah pasti cara bagi muslim memperoleh motivasi hidup. Tetapi tidak menjadi kesalahan bagi pandangan watak sebenar untuk membina motivasi diri dengan cara sebegini asalkan ianya tidak terlalu lagha dalam mengikuti hiburan bola sepak tersebut. Pendek kata, lebih baik bersederhana sahaja.


Apa yang watak sebenar ingin luahkan di sini, hormatilah sesuatu yang menjadi kesukaan orang lain. Mungkin ianya berfaedah kepada orang itu tetapi ianya belum berfaedah kepada kita. Buatlah apa sahaja selagi tidak melanggar syarak Islam, itu bagi seorang yang bergelar muslim. Hiburan pun perlu, namun biarlah berpada-pada.


(Sekadar pandangan dan pemikiran yang tidak sempurna)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan