WELCOME TO MY PAGE
HAI,yang memakai topi askar ini ialah mat santai. Sekali pandang, macam kawan spongebob. Tapi, tinggi langit dari bumi tau. HAI, yang tampak seperti waiter ini ialah mat santun. Memanglah korang tengok semacam pekerja Encik Krab, tapi aku ialah waiter halaman ini.

Rabu, 28 November 2012

5sebab Harimau Malaya longlai

Ramai jiwa-jiwa yang sepi akhirnya menjadi peramah dengan melaungkan rasa ketidakpuasan hati terhadap dunia bola sepak Malaysia khususnya dalam masa terdekat ini iaitu aksi skuad kebangsaan dalam Temasya AFF Suzuki. Mereka mengambil kesempatan untuk memberi komen di laman-laman social seperti di Facebook, Twitter, atau blogger seperti yang bakal berlaku pada terbitan ini. Pastinya mereka kecewa terhadap aksi hambar Harimau Malaya sepanjang 90 minit amnya dan 94 minit khasnya seperti yang berlaku tempoh hari.


Kekalahan besar 0-3 ke atas Singapura nyata menunjukkan bahawa skuad K. Rajagobal itu belum bersedia sepenuhnya. Malah, pada malam tempoh hari, nyata penguasaan bola berpihak kepada skuad singa. Perlawanan tempoh hari juga mempamerkan bahawa para pemain kebangsaan sudah ketandusan semangat berpasukan sehingga jarang-jarang kelihatan “connection” di antara para pemain. Lebih memalangkan lagi apabila gol-gol Singapura disudahkan dengan cara mengambil kesempatan terhadap kesalahan-kesalahan yang tidak sepatutnya dibuat oleh para pemain kebangsaa. Lebih menghairankan lagi, khidmat Badrol Bakhtiar yang dikatakan pemain pilihan langsung tidak diturunkan oleh jurulatih dalam membantu gerakan di bahagian tengah.


Apa yang penting, kesedaran untuk berubah kepada yang lebih baik wujud apabila berdepan dengan Laos pada hari ini. Jika di Twitter, @harimaumalaya7 mengatakan bahawa mereka yakin untuk menumbangkan Laos hari ini. Di Facebook pula, mereka sibuk membersihkan sampah-sampah komen yang berselerak di sana-sini dalam akoun mereka. Apa-apa pun, tumpuan rakyat Malaysia sekali lagi menanti-nantikan sesuatu yang menarik dipamerkan oleh Skuad Rajagobal pada hari ini.


Salam Bahagia Mat Santai menemani anda lagi dalam Segmen 5 tak boleh bla. Seperti yang dijanjikan oleh Halaman Santun-Santai, terbitan seterusnya ini akan turut menyibuk untuk mengulas sebab kekalahan Harimau Malaya tempoh hari.
Oleh sebab segmen ini ialah 5 tak boleh bla, maka struktur ayatnya tidak mengikut penggunaan tatabahasa yang betul. Dengan kata lain, ayatnya pun tak boleh juga.


Setelah dibuat kajian dengan menyoal selidik rakan-rakan Mat Santai seperti Mat Santun dan yang lain, Mat Santai dapati terdapat 5 kesalahan besar yang telah dilakukan. Antara yang diberi sebabnya termasuklah


No. 5: malas nak bertindak.
Ada orang kata sebahagian player malas nak lari dapatkan bola. Ada juga yang kata player malas nak tackle bola yang dibawa oleh lawan. Ada juga yang kata player malas nak jaga striker lawan yang berbahaya. Macam betul juga!
Kalau bukan, tak kanlah orang tua 42 tahun boleh score goal. Sebabnya tak ada sape-sape  yang rajin jaga dan control dia. Apa-apa pun, ini sebahagian sebabnya Malaysia kalah.


No. 4: Tamak.
Tamak ni bukan banyak makan. Tapi, tamak pegang bola lama sangat. Ada kata sebahagian player  tu confident diri bawak bola sampai kat atas tanpa langsung tak passing kat orang. Maybe dia tu Ronaldo atau maybe dia tu iniesta. Silap-silap, star player pun tak buat cam tu. Keeper dah nak tangkap bola tu, gagah lagi nak pegang. Setidak-tidaknya, passing la kat orang lain. Baru ada stratergi sikit.


No. 3: Kelemahan benteng pertahanan
Yang ni tak ada orang kata, Mat Santai yang kata. Sebab jelas sangat ada kelemahan kat bahagian pertahanan. Lebih malang lagi, keeper gagal tangkap bola minit 37 yang menjadikan Malaysia 0-2.
Barisan back pun macam tak ada konteks dengan keeper. Sepatutnya, semua back kena berfungsi. Ni tak, Cuma 2 orang je yang bermain ada skills.


No. 2. Kurang kerjasama “connection”
Yang ni pun Nampak sangat. Hampir 90 minit tu macam tak membanggakan. Kurang connection di bahagian tengah sesama mereka. Kesannya, bola gagal dihantar ke atas. Player jugak gagal memegang bola dengan lebih lama sebelum dipassing ke rakan sepasukan. Kesannya, lawan senang nak tackle bola. Mana pergi connection di antara mereka?
Akhirnya, lawan dapat menguasai bahagian tengah dan lebih banyak memegang bola. Apabila bahagian tengah dah kucar-kacir, maka jadilah keeping-keping badan kapal titanic yang pecah bertaburan di lautan ais.


No. 1: Percaturan yang tidak menjadi.
Yang ni la paling bahaya. Sebab, yang nak main tu ialah player. Kalau player, mestilah utamakan player yang benar-benar serasi dan berkualiti. Bukan nak salahkan jurulatih, tapi ternyata ini salah satu sebabnya Malaysia longlai. Lebih teruk lagi, kalau dah tahu kena tinggal 0-2 tu, cepat-cepatlah tukar  formasi. Banyakkan player di bahagian midfield. Awal-awal pun dah Nampak lawan lebih bermaharjalela kat tengah dengan persembahan 3-5-2 mereka.
Lebih mengejutkan, favourite player “ku” tidak diturunkan. Mana pergi sentuhan Badrol Bakhtiar? Bukankah beliau pemain berpengalaman? Bagi pendapat Mat santai, mengikut aksi tempoh hari Malaysia sepatutnya memasukkan seorang lagi midfield player iaitu Bad dengan mengurangkan seorang striker. Baru best kalau 4-5-1.


Apa-apa pun, teruskan perjuanganmu menentang Los 8.45 malam ini. Jadikan kegagalan sebagai pintu kejayaan. Jangan pedulikan komen-komen busuk yang dilemparkan oleh orang yang tidak terlibat dalam dunia bolasepak termasuk komen pada terbitan ini. Mereka hakikatnya tidak mengetahui perkara yang sebenar.


Mat Santai, bukan sekadar lepak tepi pantai


Tiada ulasan:

Catat Ulasan