WELCOME TO MY PAGE
HAI,yang memakai topi askar ini ialah mat santai. Sekali pandang, macam kawan spongebob. Tapi, tinggi langit dari bumi tau. HAI, yang tampak seperti waiter ini ialah mat santun. Memanglah korang tengok semacam pekerja Encik Krab, tapi aku ialah waiter halaman ini.

Isnin, 26 November 2012

Kenangan November Penuh Bermakna



Di sini, Watak sebenar  mengambil kesempatan untuk memberi komen terhadap aksi hambar Harimau Malaya sepanjang 90 minit amnya dan 94 minit khasnya dalam temasya AFF Suzuki semalam. Kekalahan besar 0-3 ke atas Singapura nyata menunjukkan bahawa skuad K. Rajagobal itu belum bersedia sepenuhnya. Malahan pada malam tadi, nyata penguasaan bola berpihak kepada skuad singa. Malam tadi juga mempamerkan bahawa para pemain kebangsaan sudah ketandusan semangat berpasukan sehingga jarang-jarang kelihatan “connection” di antara para pemain. Lebih memalangkan lagi apabila gol-gol Singapura disudahkan dengan cara mengambil kesempatan terhadap kesalahan-kesalahan yang tidak sepatutnya dibuat oleh para pemain kebangsaa. Apa yang penting, kesedaran untuk berubah kepada yang lebih baik wujud apabila berdepan dengan Laos Rabu ini.


Watak sebenar bukanlah ingin membicarakan mengenai perkara itu. Tetapi, hanyalah sedikit luahan hati berbaur kekecewaan yang membawa makna yang besar. Apa-apa pun, nantikan terbitan mengenai perkara itu dalam Segmen 5 tak boleh bla dalam masa terdekat ini. Insya Allah.


Untuk terbitan ini, watak sebenar lebih berhasrat untuk mengimbas kembali”flashback” kenangan November tahun lalu yang banyak memberikan kemajuan dan sumbangan kepada Dunia ICT watak sebenar. Watak sebenar tidak ingat akan tarikhnya, namun yang pasti peristiwa itu berlaku sebaik sahaja watak sebenar menamatkan soal-jawab peperiksaan kertas Bahasa melayu 1 sewaktu SPM lalu. Dan, peristiwa itulah yang membuka jalan kepada watak sebenar untuk menerokai dunia ICT dengan lebih jauh lagi. Dan Alhamdulillah, sekarang ini watak sebenar boleh dikatakan mampu mengendalikan pelayaran di lautan ICT ini dengan agak baik. Dan Insya Allah, watak sebenar akan terus berani untuk menerokai lautan ICT ini biar pun  dilambung ombak besar.


Usah bermadah lagi, peristiwa yang dimaksudkan ialah hari penyerahan netbook Satu Malaysia yang diadakan di pejabat sekolah”x-school”. Sebenarnya, watak sebenar sudah berkira-kira untuk membeli sebuah lab top dari awal lagi. Namun, perkhabaran baik dari pihak sekolah mengenai pemberian netbook tersebut sama sekali telah membatalkan niat watak sebenar untuk membelinya. Watak sebenar sedar, untuk menjadi seorang ahli pelayaran lautan ICT yang berani serta boleh berdikari memerlukan sebuah kapal layar sendiri. Teori ini disokong oleh ibu watak sebenar sendiri serta guru sejarah watak sebenar ketika berada di tingkatan 4 dan 5”besiwaja.blogspot”.


Semperna November ini, genaplah usia 1 tahun netbook watak sebenar yang diberi nama Poket Siber. Walau pun ianya barang percuma dan selalu disifatkan sebagai barang cap ayam, namun watak sebenar benar-benar menghargainya serta bersyukur kerana poket siber ini tidak meragam dalam konteks yang dasyat. Dalam konteks yang umum, poket siber ini pernah dipogramkan semula selain menghadapi masalah-masalah kecil. Tetapi itu bukan permasalahan bagi watak sebenar dalam mengendalikan kapal layar peribadi ini.


Apa-apa pun, netbook pemberian ini benar-benar memberi manfaat yang banyak kepada watak sebenar. Ketika dahulu, watak sebenar sering kerisauan disebabkan tidak memahami suara pembaca skrin yang dianggap enjin kapal layar dalam sebuah pelayaran. Tetapi kini, entah bila suara pembaca skrin itu dapat difahami oleh watak sebenar?


Watak sebenar  juga ingin mengucapkan bebanyak terima kasih kepada Mejalogam.blogspot, Kekasihalam.blogspot dan Kenatembak.blogspot yang sudi memberikan ilmu-ilmu perkomputeran dan internet. Diharapkan agar saudara-saudara terus berbahagia di mana sahaja berada dan tidak mengambil kisah terhadap pertanyaan-pertanyaan  enciksantai.blogspot ini yang melampau-lampau dan melambak hingga ada sebahagiannya yang disifatkan sebagai merepek. Atas jasa anda dan diizinkan Tuhan, watak sebenar telah mampu memiliki 4 akaun laman-laman social. Antaranya


1.       Skype: ”Fairusazmi93”
2.       Facebook: ”Podolski Fairus”
3.       Blogger: “enciksantai.blogspot.com”
4.       Twitter: “mdfairusazmi”
“bolehlah mana-mana tetamu maya yang ingin menyertainya.”


Watak sebenar ucapkan terima kasih kepada semua pihak yang telah membantu watak sebenar dalam memajukan pengetahuan dan kemahiran watak sebenar terhadap bidang ICT ini. Memang banyak lagi perkara-perkara yang belum diketahui dan realitinya masih jauh lagi jalan pelayaran itu dalam usaha mencapai garisan kejayaan, namun dorongan dan suntikan semangat kalian menjadikan watak sebenar berasa yakin untuk menggunakan sebuah computer umumnya. Tidak dilupakan juga sumbangan St. Nicholas Home  yang juga pernah mencurahkan ilmu IT semasa watak sebenar berkursus di sana. “Thanks Cikgu Hatty dan Cikgu Vijaya.”
Akhir kata, bersyukur kepada Allah SWT yang telah memberikan sebuah netbook peribadi untuk dijadikan langkah permulaan sebelum pergi lebih jauh dalam dunia ICT ini.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan