WELCOME TO MY PAGE
HAI,yang memakai topi askar ini ialah mat santai. Sekali pandang, macam kawan spongebob. Tapi, tinggi langit dari bumi tau. HAI, yang tampak seperti waiter ini ialah mat santun. Memanglah korang tengok semacam pekerja Encik Krab, tapi aku ialah waiter halaman ini.

Selasa, 7 Februari 2012

ibuku seorang penipu

Hai  semua  yang  membaca,  segmen  renungan  kali  ini  membawakan  kisah  hidup  seseorang.  Mat  Santun  ingin  bawakan  sebuah  cerita  daripada  seorang  rakan  Mat  Santun.  Dikhaberkannya,  ibunya  seorang  yang  gemar  menipu.  Emm,  memang  sukar  dipercayai.  Kalau  hendak  tahu,  sama-samalah  baca  kisahnya.

Apa  khabar,  aku  Farid  Imran  bin  Razali.  Umurku  entah  siapa  yang  tahu.  Aku  bekerja  sebagai  pegawai  bank  di  Singapura.  Untuk  pengetahuan  anda,  ibuku  seorang  penipu.  Sepanjang  hidupnya,  dia  sering  menipu  aku.  Bacalah  cerita  di  bawah.

Farid  Imran  bin  Razali,  itulah  namaku  diberi.  Aku  tidak  mempunyai  adik-beradik.  Sebab  itulah  sepanjang  zaman  kanak-kanakku  hanyalah  bermanja  dengan  ibu  dan  bapaku.  Tetapi  malangnya,  bapaku  telah  meninggal  dunia  seawall  umurku  2  tahun.  Selepas  itu,  ibuku  membawaku  berpindah  ke  Perak,  tanah  tumpahnya  ibuku  dulu.  Namun  di  situ,  saudara-mara  ibuku  sudah  tiada  lagi.  Di  Perak  inilah  aku  memulakan  hidup  baru.  
Pada  suatu  hari,  ketika  aku  berumurr  7  tahun.  Di  tengah  malam  yang  sunyi  yang  dihiasi  dengan  bunyi  cengkerik  kampong,  aku  telah  bangun  dari  tidur  untuk  ke  tandas.  Aku  ternampak  ibuku  tersengguk-sengguk  sambil  menanak  nasi  untuk  dibuat  nasi  lemak  bagi  dijual  esok  harinya.  Lalu  aku  bertanya,  kenapa  ibu  tak  tidur  lagi?  Tak  mengantuk  lagikah?  Ibuku  menjawab,  Belum  lagi  nak.  Imran  perfgilah  tidur,  esok  nak  bangun  awal  pergi  sekolah. (Penipuan  ibuku  yang  pertama.)
Di  sekolah,  aku  belajar  bersungguh-sungguh.  Aku  ingat  pesanan  arwah  bapaku  agar  rajin  berusaha  sehingga  Berjaya  pada  masa  depan.  Segala-galanya  terbukti  apabila  aku  tidak  pernah  mendapat  nombor  lain  selain  nombor  1  dalam  kelas.  Pencapaian  itu  Berjaya  aku  kekalkan  sehingga  darjah  5.  Namun,  ibuku  sekali  lagi menipu.  Ketika  aku  telah  membesar,  sudah  berumur  11  tahun.  Aku  terlalu  lapar  selepas  pulang  dari  sekolah  itu.  Ibuku  memberi  makan  dengan  sebelah  daripada  seekor  ikan  haruan.  Aku  tahu,  sudah  beberapa  hari  hujan  turun  sehinggakan  ibu  tidak  ke  sungai  mencari  ikan  baru.  Aku  berasa  hairann  melihat  raut  wajah  ibuku.  Lalu  aku  bertanya,  kenapa  ibu  tak  makan?  Tak  lapar  lagikah?  Makanlah  Imran.  Ibu  dah  makan  di  sawah  tadi.  Jawab  ibuku  ringkas. (penipuan  ibuku  yang  kedua.)
Kini  aku  sudah  remaja.  Sudah  berusia  16  tahun  dan  belajar  di   tingkatan  4.  Keputusan  SRP  aku  sangat  bagus  dan  boleh  dibanggakan  ibuku.  Namun  masalah  baru  terjadi  apabila  sudah  berada  di  hujung  tahun.  Aku  memerlukan  wang  yang  banyak  untuk  membayar  yuran  sekolah  serta  yuran  peperiksaan  SPM.  Ibuku  mengambil  keputusan  untuk  menjual  nasi  lemak  di  waktu  pagi  dan  menjaja  kuih  di  sebelah  petangnya.  Petang  hari  itu,  cuaca  sungguh  terik.  Aku  berasa  lesu  untuk  mengulang  kaji  pelajaran.  Aku  ke  dapur  untuk  meneguk  sedikit  minuman.  Kelihatan  di  situ  ibuku  tercungap-cungap  meletakkan  jualannya  ke  sebuah  raga  besar  untuk  dijaja  pada  hari  itu.  Lalu  aku  bertanya,  Ibu  penatkah?  Kalau  gitu,  biar  Imran  yang  jaja  kuih  ini.  Ibu  menjawab,  tak  usahlah  Imran.  Pergilah  sambung  belajar.  Ibu  masih  kuat  lagi.  (penipuan  ibuku  yang  ketiga.)
Hari  demi  hari,  tibalah  SPM  yang  aku  nanti  selama  ini.  Bagi  aku,  hanyalah  2  formula  yang  boleh  aku  gunakann  untuk  persedian  itu.  Dengan  gabungan  antara  usaha  dan  doa  kepada  ilahi,  moga-moga  cemerlang  seperti  apa  yang  ibuku  harapkan.  Ibuku  sentiasa  menunggu  di  luar  dewan  peperiksaan  menemani  semangatku.  Tibalah  waktu  rehat,  semua  pelajar  keluar  dewan.  Bagi  rakan-rakan  yang  lain,  waktu  keluar  dewan  ialah  waktu  mencari  makan.  Namun  bagi  aku,  belum  tentu  lagi.  Tetapi  aku  bernasib  baik  kerana  ibuku  membawakan  makanan.  Aku  makan  dengan  lahap.  Beberapa  ketika  aku  berhenti,  aku  bertanya  kepada  ibu,  ibu  tak  laparkah?  Ibu  tak  makan  sekali?  Ibuku  tersenyum  lalu  menjawab,  tak  apalah,  Imran.  Ibu  dah  makan  di  rumah.  (penipuan  ibuku  yang  keempat.)
Alhamdulillah,  semua  seperti  yang  aku,  ibuku  dan  arwah  bapa  mahukan  apabila  keputusan  SPM  aku  menterjemahkan  apa  yang  diharapkan.  Kecermelangan  itu  telah  menjadikan  aku  layak  ke  universiti.  Di  sana,  aku  mengambil  bidang  perakaunan  kerana  impianku  ingin  menjadi  seorang  pegawai  bank.  3  tahun  setengah  aku  berada  di  sana.  Aku  jarang-jarang  pulang  ke  rumah  kerana  kos  perjalanan  menelan  belanja  yang  mahal.  Pernah  jugaa  aku  pulang  untuk  menziarah  ibu.  Itu  pun  apabila  raya  menjelma.  Namun  aku  bersyukur,  ibuku  masih  sihat  seperti  biasa.  Tetapi  timbul  pula  masalah  lain.  Ibuku  semakin  tua,  dia  tidak  mampu  untuk  menjual  nasi  lemak  dan  kuih  lagi.  Aku  menjadi  risau,  bagai  mana  ingin  menyara  hidup  ibu  dan  aku  kerana  dia  dirasakan  tidak  mampu  lagi  untuk  bekerja.  Lalu  aku  mencadangkan  sesuatu  kepada  ibu.  Di  suatu  petang,  aku  memulakan  pertanyaan.  Ibu,  bolehkah  Imran  bekerja  di  Johor  sana?  Bekerja  separuh  masa  sambil  belajar  di  university  itu.  Ibuku  serta-merta  menolak  hajat  murniku  itu.  Katanya,  Imran  belajarlah  bersungguhh-sungguh  selepas  itu  barulah  bekerja.  Ibu  di  sini  masih  kuat  untuk  menjual  kuih.  (penipuan  ibuku  yang  kelima.)
Akhirnya,  aku  Berjaya  menamatkan  pengajian  di  university  Johor  itu.  Aku  terus  ditawarkan  bekerja  di  sebuah  bank  yang  terletak  di  Singapura.  Memang  itu  yang  harapkan  kerana  cita-cita  ingin  begitu.  Gajinya  memang  lumayan,  memang  cukup  untuk  menampung  kos  hidup  diriku  dan  ibuku  di  kampong.  Disebabkan  kampungku  terlalu  jauh  dengan  tempat  bekerja,  aku  mengambil  keputusan  untuk  berpindah  ke  Singapura  itu.  Tidak  ada  penderitaan  hidup  yang  aku  rasakan  sekarang  ini,  ibuku  juga  sudah  senang  dan  mula  duduk  di  rumah  berehat  sambil  memperbanyakkan  ibadahnya.  Namun  hari demi hari,  ibuku  menjadi  lanjut  usia  dan  mula  menghidap  penyakit  batuk  yang  berpanjangan.  Doktor  mengatakan  ibuku  begitu  adalah  disebabkan  terlalu  kuat  bekerja  mengerah  tenaga.  Yang  itu  aku  akui,  ibuku  memang  membanting  tulang  untuk  membesarkan  aku  ketika  dulu.  Aku  terpaksa  meninggalkan  ibu  lebih  awal  kerana  ingin  pulang  ke  Singapura.  Selepas  bersalam  dengan  ibu,  aku  berjalan  menuju  perhentian  bas.  Ketika  di  rumah,  aku  sempat  bertanya  kepada  ibu.  Ibu,  Imran  cadang  nak  bekerja  di  sekitar  Perak  ini.  Senang  nak  jaga  ibu.  Ibuku  menolak  hasratku.  Dia  berkata,  biarlah  Imran  kerja  di  sana.  Lagi  pun  gajinya  lumayan  dan  sudah  tetap.  Ibu  di  sini  masih  boleh  uruskan  diri.  (Penipuan  ibuku  yang  keenam.) Selepas  beberapa  hari  aku  di  Singapura,  aku  mendapat  panggilan  bahawa  ibuku  berada  di  hospital.  Aku  menjadi  serba-salah.  Kerjaku  di  sini  terlalu  banyak,  namun  aku  ingin  melawat  ibuku.  Aku  mengambil  keputusan  untuk  menelefon  ibuku  bertanya  khabar.  Ibu,  ini  Imran.  Ibu  makanlah  ubat  betul-betul.  Minggu  depan  Imran  pulang.  Minggu  ini,  Imran  banyak  kerja  yang  ingin  dibuat.  Ibuku  menjawab,  Selesaikanlah  tugas  Imran  itu  dahulu.  Ibu  di  sini  sihat-sihat  saja.  (penipuan  ibuku  yang  ketujuh.)
Aku  tidak  menyangka.  Belum  lagi  tiba  minggu  depan,  aku  terpaksa  pulang  pada  hujung  minggu  itu  juga.  Ibuku  sudah  meninggal  dunia  akibat  penyakit  yang  dihidapinya.  Entah  apa  yang  aku  ingin  katakan.  Hanyalah  berdoa  kepada  Allah  agar  roh  ibuku  dicucuri  rahmat.  Aku  bersabar  menerima  ujian  ini.  Bagi  aku,  ibuku  merupakan  seorang  yang  gemar  menipu.  Tetapi  bukan  untuk  keburukan  hanyalah  untuk  kebaikan  aku.  Kepada  anda,  adakah  anda  mempunyai  ibu  yang  bersikap  seperti  di  atas?  Renungkanlah. 

Seindah  bahasa,  sesantun  bicara,  semurni  pekerti.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan