WELCOME TO MY PAGE
HAI,yang memakai topi askar ini ialah mat santai. Sekali pandang, macam kawan spongebob. Tapi, tinggi langit dari bumi tau. HAI, yang tampak seperti waiter ini ialah mat santun. Memanglah korang tengok semacam pekerja Encik Krab, tapi aku ialah waiter halaman ini.

Rabu, 21 Mac 2012

Situasi masjid

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua yang mengikuti Halaman Santun-Santai. Ini Mat Santai, pengemudi segmen Sembang Santai yang baru sahaja diperkenalkan. Untuk hidangan terbitan yang kedua ini, Mat Santai ingin kongsikan selembar situasi panas bersama-sama anda. Situasi ini berlaku di salah sebuah masjid. Nak tahu lebih lanjut, terus layan.
Sebelum itu, Mat Santai nak congratulate kat pelajar-pelajar SPM yang berjaya mencapai target yang diinginkan. Bagi yang kecundang, jangan risau. Rezeki ada di mana-mana menanti di hadapan anda.

Apalah dunia hari ini. Tak habis-habis dengan kerosakan. Kerosakan fizikal mahu pun kerosakan rohani, semuanya mara serentak. Mat Santai memang (hot) dengan situasi minggu lepas. Memang tidak boleh dimaafkan. Waktu tu, Mat Santai pergi ke masjid solat jumaat. Di sebuah masjid ni, permulaannya yang baik. Semua orang duduk sopan, kusyuk dan mendiamkan diri. Lama-lama sikit, mulalah beberapa orang buat hal. Yang teruknya, hal-hal mereka tu tak mempamerkan adab-adab ketika berada di nmasjid. Tak cukup dengan itu, hal-hal tadi bersambung selepas khutbah sedang dibacakan. Sudahlah jarang-jarang pergi ke masjid, lepas tu nak solat jumaat pun ade yang buat hal. Ade yang tidur la, main sms la, lepak dekat luar la, hisap rokok la, macam-macam. Lebih-lebih lagi waktu khatib baca khutbah tu lah yang lagi rancak halnya. Dah la tak dapat pahala jumaat, buat perkara-perkara lagha pulak tu. Baik remaja atau orang tua semua sama. Kanak-kanak tak ape la jugak sebab diorang belum matang lagi. Ini tidak, orang tengah takafur, diorang buat kufur. Kalau nak tahu, insan-insan macam tu lah yang mencemarkan maruah semua orang di masjid tersebut. Yang mengecewakan kite, merekalah jugak yang mencemarkan maruah agama sendiri. Kerana setitik nila, rosak sesusu belanga.

Selesai bersolat, datang lagi satu hal. Kali ini, banyak pulak kecurian menerjah kite. Curi kasut la, Curi selipar la, curi beg la macam-macam hal. Nak kate barang tu tertukar dengan orang pun, tak boleh jugak. Sebab dah kosong masjid, kosong jugak rak-rak dan halaman luar masjid dari kehadiran selipar atau kasut. Yang peliknya, selipar mahal pulak tu yang dirembat. Nasib kasut pun same lah jugak. Kasut yang tampak mahal itu la dia nak balas. Mungkin tengok barang tu cantik sikit, gerenti dia kate mahal. Katenya lagi, Boleh bergaya dengan kasut mahal yang dicuri. Tapi, tak ke buruk akhlak namanya. Tak best la luar je nampak kemas bergaya. Tapi kat dalam, MasyaAllah! Berserabut dengan dosa-dosa. Hidup umpama tak berkat dan lebih teruk lagi kehidupan tidak diredai Tuhan.

Dah la korang yang terlibat, hentikan sikap-sikap buruk tu. Mat Santai tahu, yang tu baru aksi kat masjid. Kat luar sana, macam-macam boleh terjadi. Memang la kite semakin hampir dengan kiamat. Den, memang perkara-perkara sebegini akan berlaku apabila kiamat semakin dekat. Namun, kite sebagai manusia yang beriman, perlulah mengikuti garis-garis panduan yang telah ditetapkan. Kalau tak tahu, refer Al-Quran dan sunnah. Bak kata semua, tinggalkan kemungkaran, patuhkan pada kebaikan. Bukan kah itu lebih penting. Buat apa kite nak tamak tambah tanggungjawab yang bukan-bukan, sedangkan amanah kite kepada agama masih tak tentu arah. Bagi yang berakkal, fikir-fikirkan. Binatang yang tidak berakal mungkin mampu merenung sejenak dengan mata hati mereka, tetapi manusia. Belum pasti lagi.

Bagi kite yang melihat aksi-aksi kemungkaran ini, sebenarnya kita dipertanggungjawabkan untuk mencegahnya daripada terus berlaku. Agama mengajar kite untuk berbuat demikian dengan 3 pendekatan. First, melalui lidah. Yang ini, semua orang boleh buat. Dengan hanya teguran, nasihat, tunjuk ajar, kata-kata pujukan atau tindakan yang sewaktu dengannya, bolehlah dibuat untuk mencegah kemungkaran tersebut. Nescaya mereka yang terlibat akan berubah. Jika didapati kurang berkesan, never mine. Cara yang kedua menanti menghambat kejahatan daripada berleluasa di bumi yang sejahtera ini. Cara yang dimaksudkan ialah dengan menggunakan tangan. Tangan ini merujuk kepada kuasa dan tanggungjawab yang digalas kita. Misalnya, tanggungjawab bapa terhadap anaknya, tanggungjawab guru terhadap pelajarnya dan tanggungjawab pemimpin terhadap anak buahnya. Tiga pihak ini dikatakan amat penting bagi menggarapkan kecermelangan insan agar berakhlak mulia. Dengan itu, nescaya kemungkaran mampu dibendung. Itu pun jikalau semua pihak yang terlibat sama ada yang telah disebut atau sebaliknya sama-sama bertindak bagai aur dengan tebing. Jikalau itu berlaku, nescaya kemungkaran di muka bumi Tuhan ini akan terhakis. Namun, jikalau masih lagi berlaku, gunakanlah cara terakhir. Cara yang dimaksudkan ialah dengan menggunakan hati. Cara ini merupakan selemah-lemah iman kita. Ini kerana, perkara ini menyuruh kita membenci dan menempelak perubatan kemungkaran itu. Ingat, perbuatan itu sahaja yang perlu dibencikan. Jangankan orangnya jugak turut dibenci.

Yang menjadi persoalannya, apakah hari ini kemungkaran terus berlaku. Apakah tindakan (tangan) yang sememangnya efektif gagal disudahkan. Cubalah renung kembali. adakah tugas seorang bapa berjaya mendidik anaknya menjadi orang mulia yang meninggalkan kemungkaran? Adakah tugas seorang guru berjaya mendisplinkan pelajarnya menjadi anak bangsa yang patuh kepada agama? Adakah tugas seorang pemimpin berjaya mengajar anak-anak buahnya berbuat kebaikan dan menjauhi kemungkaran? Dan lebih penting, adakah seorang pemimpin negara berjaya menyebarkan syiar agama kepada rakyatnya untuk beristiqamah melakukan kebaikan tanpa memandang kepada keburukan? Jangan isytiharkan sebuah negara itu negara yang mulia jika pemimpin negara itu sendiri masih belum berakhlak mulia. Bak kata masyarakat, cermin muka lu dulu, sebelum bertindak baik menyelesaikan masalah. Ingat, jika pihak-pihak itu sendiri yang melakukan kemungkaran, masakan pihak-pihak di bawah tanggungjawab mereka akan berubah ke arah positif. Jangan nak memandai ajarkan orang terbang tinggi jika kita tak pandai untuk melakukannya. Bak kata peribahasa, seperti ketam mengajar anaknya berjalan lurus. Jika diamati, Mungkin ini lah yang menyebabkan mengapa kemungkaran dunia terus berlaku. Panduan sudah diberi untuk segera menyekat kejahatan, tetapi manusia masih leka dan alfa melayani dunia yang dicipta sendiri iaitu Dunia khayalan yang membawa hiburan melampau. Renunglah sejenak, apa akan terjadi sekiranya pihak-pihak terlibat membelakangi tugasnya sebagai khalifah bumi yang sebenar. Mungkin, yang bakal terjadi adalah perkara yang lebih dasyat dari yang terjadi hari ini.

Nak santai, bukan sekadar lepak tepi pantai.

Tiada ulasan:

Catat Komen