WELCOME TO MY PAGE
HAI,yang memakai topi askar ini ialah mat santai. Sekali pandang, macam kawan spongebob. Tapi, tinggi langit dari bumi tau. HAI, yang tampak seperti waiter ini ialah mat santun. Memanglah korang tengok semacam pekerja Encik Krab, tapi aku ialah waiter halaman ini.

Selasa, 29 Mei 2012

Beranikah Anda?

Salam Santun-Santai Mat Santai ucapkan kepada anda semua yang masih lagi mengikuti halaman ini. Untuk paparan seterusnya ini, segmen tak boleh bla dengan tajuknya Beranikah Anda? Akan menyusur. Apa yang berani tu? Sama-sama kita layan.
Oleh sebab segmen ini ialah tak boleh bla, jadi penggunaan ayatnya tidak mengikut tatabahasa yanng betul. Dengan kata lain, ayatnya pun tak boleh bla juga.

Beranikah Anda?
                Beranikah anda apabila berhadapan dengan kelima-lima situasi ini, anda mengucapkan perkataan yang bakal dikemukakan ini. Mat Santai tak berani. Nak tahu, terus layan.

Situasi kelima:
Ibu: nak, jangan mandi lama sangat. Membazir air tu. Kita ni susah nak cari duit. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.
Anak: peduli apa mak. Memang la keluarga kita susah. Tapi, banyak lagi orang susah daripada kita. Apa salahnya kita menghayati penggunaan benda yang kita ada ni. Nanti benda tu dah tak ada, baru nak rasa guna puas-puas. Waktu tu, menyesal je la. Mak tak payah risau la. Belambak lagi orang miskin daripada kita.
(Beranikah anda mengucapkan sedemikian?)

Situasi keempat:
Pencuri handal: Jangan berganjak dari situ. Kalau tidak aku tembak. Aku akan lepaskan kau sampai kawan aku habis rembat barang dalam rumah kau.
Pemuda malas: Relax la bro. Barang yang kau nak ambik tu pun barang curi. Kalau kau nak tahu, aku pun pencuri macam kau. Mlah lagi besar dusun aku. Apa kata kau lepaskan aku dan kita bergabung. Lepas tu rompak bank ke atau rompak kedai emas ke. Baru la pro. Tak pro la kau pecah rumah orang. Rumah pencurui macam kau pulak tu.
(Beranikah anda mencari helah sebegitu?)


Situasi ketiga:
Polis Trafic: Encik tahu tak yang Encik telah bersalah. Sesuka hati melanggar peraturan jalan raya. Jadi jangan nak melawan. Maaf, kami terpaksa  Minta IC dan lessen Encik untuk dibuat laporan.
Pemandu bas: Relax la bro. Bukan aku sorang je yang salah. Kat belakang-belakang tu banyak lagi. Nasib aku buruk sebab bukan saudara kau. Kalau tidak, tentu dah lama terlepas. Hari ni aku terpaksa ikut arahan kau. Tapi, bila kau naik bas, jangan mimpi nak duduk sesuka hati. Jangan nak tunjuk skema la, Kau pun manusia macam aku. Berak tetap busuk jugak. Dekat stadium, kau tetap jadi penonton. Bukan jadi player. Entah-entah tiket lebih murah daripada aku.
(Beranikah anda membantah seperti itu?)

Situasi kedua:
Rakan A: Merah muka aku tadi. Betul-betul rasa malu. Aku ingatkan yang tu tandas perempuan. Rupa-rupanya tandas lelaki. Dah tu, ada pulak yang menyaksikan drama tadi. Teruk betul la aku ni.  Tahan sikit tadi pun takpe. Mana nak letak muka ni.
Rakan B: Amboi, Yang tu pun nak malu sampai qiamat. Sampai nak maki-maki diri. Hei kawan, bagus la kau ada perasaan malu daripada tak ada malu langsung. Kita ni manusia. Tak sempurna. Mana boleh nak straight ok je. Dunia ni besar serupa bulat. Bukan kau sorang je yang malu hari ni. Berlungguk lagi orang malu yang lebih teruk lagi kat dunia ni. Biasa la, semalam nasib kau baik, hari ni nasib buruk pulak la. Cuba kau pandang dunia ni besar. Takde la bila malang  sikit, nak salahkan diri sendiri.
(Beranikah anda menegur sebegini?)

Situasi pertama:
Pesakit: Bodoh, sakit la bedebah. Pelan-pelan la sikit. Aku ni muda lagi. Masih nak hidup lama. Kahwin pun belum lagi. Tak boleh ke slow slow ha.
Jururawat: Memang la sakit dah nama pun pesakit. Kalau tak sakit, aku tak datang la. Itu la, kau. Sebelum lahir, bersemangat sangat berikrar dengan tuhan nak hidup. Kata boleh survival la, boleh ikut suruhan agama la dan macam-macam. Sakit sikit pun nak mengalah. Maki sana sini. Lebih baik mati cepat, lagi bagus. Tak la banyak dosa. Lebih-lebih lagi muda macam kau. Kurang la kene hentak dengan Malaikat kubur.
(Beranikah anda melayan orang semacam itu?)

Buat semua, adakah anda berani mengucapkan kata-kata sedemikian?

Nak Santai, bukan sekadar lepak tepi pantai.

Tiada ulasan:

Catat Komen