WELCOME TO MY PAGE
HAI,yang memakai topi askar ini ialah mat santai. Sekali pandang, macam kawan spongebob. Tapi, tinggi langit dari bumi tau. HAI, yang tampak seperti waiter ini ialah mat santun. Memanglah korang tengok semacam pekerja Encik Krab, tapi aku ialah waiter halaman ini.

Sabtu, 24 November 2012

Rahsia Belajar 3

Musim peperiksaan memang penting bagi seseorang pelajar untuk benar-benar menjadi sebagai seorang pelajar. Ini kerana, seseorang pelajar itu bukan hanya setakat menjadi pelajar malahan turut menjadi penjawab soalan. Sewaktu sesi Pengajaran dan pembelajaran”PMP”, seseorang pelajar hanya ditugaskan untuk belajar. Tetapi semasa musim peperiksaan, mereka perlu menjadi penjawab soalan peperiksaan yang baik di samping terus-menerus untuk belajar. Bukankah kedua-dua tanggungjawab ini penting bagi seseorang pelajar? Kebanyakan pelajar pula berkata, bukankah belajar itu untuk peperiksaan? Dan kerana peperiksaan, belajar itu perlu?
“pendapat masing-masing”


Namun, sesi soal-jawab dalam peperiksaan itulah yang sebenarnya lebih penting. Ini kerana, keputusan yang dicatatkan di atas sebuah slip peperiksaan seseorang pelajar adalah berdasarkan ramuan, coretan serta nukilan yang dihasilkan semasa seseorang pelajar itu mengendalikan soal-jawab berkenaan. Tidak gunanya anda bertungkus-lumus membuat persiapan di luar dewan peperiksaan sekiranya di dalam dewan peperiksaan, anda gagal mengendalikan soal-jawab peperiksaan dengan baik. Namun hakikatnya, persiapan di luar dewan itulah yang menjamin kelangsungan kejayaan anda mengendalikan soal-jawab peperiksaan di dalam dewan. Setuju?
Persoalannya, apa yang lebih penting? Belajar semasa PMP? mengulang kaji sebelum peperiksaan? Atau mengendalikan soal-jawab peperiksaan dengan baik?


Apa khabar Mat Santun ucapkan kepada tetamu maya Halaman Santun-Santai. Segmen Perkongsian Ilmu dalam tips Rahsia Belajar bahagian 3 menyusuri dunia siber anda pada terbitan kali ini. Diharapkan, anda dapat meraih manfaat daripada pembacaan terbitan ini. Insya allah.


Pastinya sebahagian daripada pejuang-pejuang SPM sudah berkira-kira untuk menang setelah mendapati sebilangan kecil saki-baki hantu lembaga yang belum dihentam dengan peluru pusaka. Sebahagian  lagi masih menentang rejim lembaga yang mereka takuti hingga ke titisan darah terakhir. Sementara pejuang-pejuang STPM pula mulai rancak menukar butir-butir peluru silih-berganti bagi memerangi zombie Majlis berbekalkan pelbagai persedian serta suntikan semangat jihad warga Palestin. Insyaallah, Berjaya hendaknya.


Pastinya juga, peraturan serta etika peperiksaan awam telah tersedia maklum kepada anda oleh guru-guru sejak awal-awal lagi. Mat Santun juga tidak berhasrat untuk menyentuh perkara yang memuakkan itu. Namun, paparan kali ini lebih mengungkapkan maklumat mengenai bagai mana seseorang pelajar itu mengendalikan perkara yang dimaklumkan itu. Antara sebahagiannya ialah


-anda perlu menjaga kesihatan fizikal dan mental
Kesihatan fizikal penting bagi mengekalkan kecergasan tubuh badan untuk terus bertenaga semasa mengendalikan soal-jawab peperiksaan dalam tempoh masa yang panjang. Sementara kesihatan mental pula penting dalam memastikan kewarasan akal anda berfikir dan memikir. Jika anda didatangkan  dengan soal-jawab berbentuk KBKK, maka adalah penting bagi mental anda berfungsi dengan baik agar dapat menggarap idea dan menjana hujah untuk diletakkan sebagai jawapannya.


Oleh demikian, tidak hairanlah jika didapati sebahagian pelajar cemerlang hanya memiliki kepintaran gred pertengahan. Mereka sememangnya pakar dalam mengendalikan soal-jawab berbentuk KBKK ini. Ini kerana, anda hanya perlu “1”memberikan pendapat dengan “2”meletakkan contoh berdasarkan apa yang dipelajari di samping “3”memikirkan akan kelogikkannya. Apatah lagi tradisi penggubal soalan peperiksaan hari ini seolah-olah menggmari soalan berbentuk ini, maka terhidanglah peluang terbaik untuk anda.


-Anda perlu peka dengan jadual peperiksaan
Peringatan ini sudah biasa bagi anda. Namun, disebabkan terlalu biasa itulah yang membuatkan perkara ini dianggap biasa serta tidak diberi perhatian luar biasa. Ada kalanya juga, jadual peperiksaan anda boleh berubah-ubah mengikut kesesuaian. Namun, apa yang penting dalam aspek ini ialah beristiqamah dalam membuat ulang kaji. Memang menjadi lumrah calon peperiksaan untuk melakukan usaha ini sepanjang musim peperiksaan. Tetapi, usaha ini perlu disertakan dengan stratergi berkesan iaitu mengutamakan subjek yang dijadualkan terlebih dahulu untuk dijawab. Sebagai contoh, jika fizik yang dimaklumkan bermula dahulu berbanding biologi, maka utamakanlah subjek fizik.


Anda boleh juga:
Membaca bahan fizik dan kemudiannya bahan biologi pada hari seterusnya. Namun, sehari sebelum peperiksaan fizik, anda perlu mengulang kembali pembacaan terhadap bahan fizik dengan mengingat semula apa yang telah dibaca”kelmarin”. Selepas tamat kertas fizik pada lewat petang, anda perlu meneruskan pembacaan anda terhadap bahan biologi dengan menggunakan konsep yang sama sebagai persedian keesokan harinya. Kaedah ini boleh dipraktikkan sekiranya jarak antara satu kertas peperiksaan dengan kertas peperiksaan yang lain selang sehari atau dua hari.
“sekadar pendapat dan pemikiran yang tidak sempurna”


-Anda perlu melupakan soal-jawab peperiksaan yang telah lalu
Perkara inilah yang sukar dilakukan oleh kebanyakan calon peperiksaan termasuk diri ini. Memang menjadi lumrah kepada kebanyakan calon peperiksaan untuk mengingati semula kenangan mereka bermesra-mesra dengan soal-jawab peperiksaan yang telah dijalankan. Pastinya, segala kegembiraan, kekecewaan, kesedihan atau kecerian mereka dijadikan pengalaman berharga sehingga kerap kali terkenangkannya. Tidak kurang juga yang berkongsi pengalaman itu  bersama rakan-rakan sehingga terpacul dari mulut mereka perkataan seperti “aduhai, tawakal je la”, “kau jawab soalan mana?”. “argh! Hilang setengah markah.”, “Aku pun jawab soalan tu.” Serta bermacam-macam lagi. Situasi ini membahayakan bagi anda sekiranya terus diamalkan. Ini kerana, anda seolah-olah tidak menghiraukan soal-jawab peperiksaan yang bakal dijalankan. Ada sesetengahnya pula sudah berputus asa untuk meneruskan perjuangan kerana teringatkan  aksi hambarnya mengendalikan soal-jawab peperiksaan yang telah lalu. .


Untuk melupakan segala peristiwa pahit, pedas, sakit atau rimas anda dalam sesi soal-jawab yang lepas-lepas, anda perlu berlari jauh dari dunia peperiksaan walau pun dikejar oleh perasaan terkenangkan anda itu. Oleh itu, anda perlu melakukan aktiviti-aktiviti berfaedah. Ini kerana, perasaan itu hadir ketika anda tidak melakukan apa-apa perkara. Sebagai contoh, menonton tv, mendengar radio, memancing ikan, bersukan atau membantu ibu bapa. Perlu diingat, anda perlu melakukan aktiviti tersebut dengan  keseronokan yang semaksimum. Perlu diingat lagi, aktiviti-aktiviti sebegini digalakkan dibuat selepas tamat sesuatu soal-jawa peperiksaan yang dijalani. Selepas anda mendapat rehat yang secukupnya di samping telah menstabilkan perasaan anda, maka barulah anda memulakan misi perjuangan selanjutnya dengan mengulang kaji subjek yang belum dijawab.
“sekadar pendapat dan pemikiran yang tidak sempurna”


Ringkasnya, banyak lagi aspek-aspek penting yang perlu diberi perhatian oleh calon peperiksaan. Namun, mungkin yang lain itu sudah dapat dikendalikan dengan kaedah yang terbaik. Umpamanya musim peperiksaan ini seperti sebuah lebuh raya dan andalah yang memandu kereta di situ menyusuri jalan-jalan berturap yang panjang dan lurus. Andalah yang menentukan cara pemanduan terbaik dan andalah juga yang menentukan kereta anda sentiasa berkeadaan baik.


Bermula dengan anak kunci yang menghidupkan enjin sebuah kereta. Ditambah pula dengan kawalan gear dan stering. Kemudiannya, memastikan cermin-cermin kereta seperti cermin hadapan dan cermin sisi sentiasa berkedudukan fleksibel. Tidak dilupakan juga nyalaan-nyalaan lampu penting seperti lampu signil dan lampu break. Pemeriksaan tayar dan break juga penting dilakukan supaya tidak berlaku sebarang kecelakaan. Dan akhir sekali tanggungjawab pemandu itu sendiri yang mengaplikasikan teknik pemanduan yang berhemah selepas memasangkan tali pinggang keselamatan. Doa sentiasa ditemani sepanjang perjalanan  meminta kepada Allah selamat hendaknya.


Begitulah gambaran betapa pentingnya  kesemua aspek dalam menyempurnakan sesuatu pekerjaan umumnya dan mengendalikan soal-jawab dalam peperiksaan khasnya. Dan jika ditanya apa yang penting seperti yang ditanya di atas, Inilah jawapannya.


Tamat.


Seindah bahasa, sesantun bicara, semurni pekerti































































Tiada ulasan:

Catat Ulasan