WELCOME TO MY PAGE
HAI,yang memakai topi askar ini ialah mat santai. Sekali pandang, macam kawan spongebob. Tapi, tinggi langit dari bumi tau. HAI, yang tampak seperti waiter ini ialah mat santun. Memanglah korang tengok semacam pekerja Encik Krab, tapi aku ialah waiter halaman ini.

Sabtu, 1 Jun 2013

5 Penjimatan Terbaik

Selamat sejahtera kepada semua yang mengikuti Halaman Santun-Santai. Sudah lama agaknya Mat Santai tidak memaparkan terbitan dalam segmen 5 tak boleh bla ini. Tetapi hari ini, Halaman Santun-Santai bakal tidak mengecewakan anda. Dengan tajuknya 5 penjimatan terhebat, maka anda bakal meraih serva sedikit pengetahuan daripadanya. Terus layan.
Setelah Mat Santai membuat kajian dan bancian di merata-rata perusuk dunia. Banyak yang memberikan maklumat mengenai cara berjimat-cermat. Antaranya yang menarik perhatian Mat Santai adalah seperti di bawah.
Oleh sebab segmen ini ialah 5 tak boleh bla, maka penggunaan ayatnya tidak mengikut struktur tatabahasa yang betul. Pendek kata, ayatnya pun tak boleh bla juge.


Seperti yang kita ketahui, tranformasi ekonomi dunia hari ini telah memaksa arus pemodenan melangkah merentasi zaman. Maka, ekonomi Malaysia turut bertindak seiring ke arah yang lebih tinggi untuk berdiri setanding negara-negara maju. Oleh demikian, banyak sektor-sektor baru khususnya yang membabitkan perkhidmatan berkembang dengan pesat. Antara yang diancam hebat ilah sektor perindustrian yang semakin mendapat tempat dan perubahannya bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Sehubungan itu, banyak pengeluar-pengeluar barang bersaing antara satu sama lain untuk merebut pasaran. Antara stratergi yang dibuat termasuklah mempraktikkan konsep mekanisme harga selain mengeluarkan barangan edisi terhad bagi memancing keuntungan besar. Semuanya adalah untuk memuaskan pasaran pengguna. Tambahan lagi, dasar kerajaan dalam Program Tranformasi Ekonomi(PTE) merancakkan lagi perindustrian Negara agar setaraf dengan Negara-negara perindustrian maju seperti Jepun, China dan Jerman. Walau bagaimana pun, fenomena harga Barang Naik tetap berlaku disebabkan input-input pengeluaran yang semakin terhakis. Dengan itu, kos seunit bagi sesuatu barang akan menjadi mahal.
Kesan daripada itu, Pasti Ada Sesuatu ketidakpuasan masyarakat. Dalam Aksi Protes itu, pasti Kebanyakannya Rungsing dan pasti selebihnya bergembira. Bagi yang berstatus ekonomi rendah, jangan risau. Mat Santai ada penawarnya. Oleh itu, hayatilah 5 penjimatan terhebat ini. Gerenti ada manfaatnya.


5 penjimatan terhebat


Kelima: Jimat petrol kereta
Bagi semue yang ade kereta, petrol 95 atau 97 kite tu boleh dijimatkan. Tapi, bukan isi sikit-sikit minyak tu. Itu, salah. Yang betul, kena ringankan sikit muatan kereta tu. Jangan sampai anak-anak kat belakang tu nak ditinggalakan pulak. Jimat punye pasal, adik happy holiday abang happy sad day lepak rumah. Itu, giler namenye. Sebenarnye, kite perlu buangkan muatan barang yang tak penting terutamanya dalam bonet tu. Barulah jimat petrol. Ular sawa pun tak datang bersarang sebab tak bersepah. Ini tidak, tong deram la, botol buruk la, semua humban kat situ. Impaknye, petrol perlu diisi kerap kali dalam masa yang singkat. Keadaan sebigini benar-benar merugikan kite. Satu lagi pasal petrol ialah kite kene isi minyak waktu pagi atau malam. Itu waktu yang sebaik-baiknye. Jika tengah hari, petrol yang diisi adalah sedikit kerane waktu tu panas. Jadi, bayar banyak-banyak harganye, petrol yang diisi kurang dari pada sepatutnye. Itu tak jimat namenye.


Keempat: Jimat tenaga elektrik
Hari ini, sudah banyak rumah yang ade bekalan elektrik. Nak kurangkan kos hidup, kene jimat gune elektrik jugak. Tapi, takdelah sampai nak bergelap tengah malam. Kang, penanggal kasi salam, habis kecoh. Esok hari, demam berpanjangan. Yang betulnya,kite perlu gune barang-barang elektrik tertentu pada masa-masa tertentu. Misalnye, nak iron baju tu, buatlah waktu pagi atau malam. Macam tu juge komputer. Lebih baik layan facebook, blogger atau main game waktu tersebut. Kalau nak charge handphone pun lebih baik waktu macam tu. Boleh jimat elektrik sikit. Sebabnye, waktu tu arus elektik tak mengembang tak seperti tengah hari yang mengembang alirannye. Oleh itu, buatlah ape yang patut. Tapi, jangan pulak peti sejuk nak onn malam saje. Kang, nazak barang basah dalamnye.


Ketiga: Jimat kos pengangkutan.
Untuk kite yang keseorangan ke tempat kerja, bolehlah layan public transport. Kan boleh jimat duit. Kalau dengan member, lebih baik gune kereta persendirian. Berkongsi kereta ke tempat yang same. Nanti, minyak petrol dan bayar duit tol pun same. Takde lah 5 orang lepak kereta, 5 orang kene bayar. Kalu naik bas, train, atau teksi yelah. Masing-masing hulur duit poket sendiri. Pendek kate, kalau kite sorang-sorang, eloklah gune pengangkutan awam. Takdelah jem sangat. Kalu ramai, eloklah berkongsi kereta. Takdelah padat sangat jalan raya tu. Kemalangan jalan raya pun mungkin boleh berkurang. Ini, baru betul-betul jimat habis.


Kedua: Jimat duit bahan dapur.
Ini khas untuk suri rumah alias tukang masak rumah. Barang dapur yang dimaksudkan tu ialah herba dalam masakan. Kite boleh tanam bende tu belakang rumah. Contohnye, daun kari ke, daun sup ke, pokok cili ke  atau lain-lain. Tapi, tanam daun pokok durian memang tak tumbuh-tumbuh. Dan, janganlah pulak ghairah sangat nak menanam ni sampai nak tanam strawberry belakang rumah. Itu tak logik namenye. Kalau takde tanah,
tanamlah dalam pasu. Macam kat rumah pangsapuri tu, sesuailah kite nak apply. Tuntasnye, eloklah kite tanam sendiri bahan-bahan masak tu daripada beli kat market. Lagi pun, kadang-kadang harganye kelentong. Bagi yang ade banyak tanah tu, bolehlah tanam sayur. Misalnye macam bendi ke, terung ke, petola ke atau lain-lain. Jangan pulak nak tanam belacan macam P. Ramli Ahmad Albab tu, itu bukan tumbuhan. Itu dah save duit sikit. Silap hari bulan, kite jadi kaye sebab bergelar penjual sayur terkemuka. Ape-ape pun, inilah sebahagian daripada penjimatan hidup. Penjimatan yang mampu kite buat.


Pertama: Jimat beli barang.
Yang ni, semue orang boleh buat. Kalau bab-bab nak beli barang ni, lebih baik kite tunggu promosinye. Gerenti murah sikit harganye. Biasenye, diorang akan buat harga runtuh bile hujung tahun, hari ulang tahun syarikat atau lain-lain. Waktu tu, rebutlah peluang yang ade. Tak kan nak biar durian runtuh kat depan mate. Silap-silapn beli satu percuma lapan belas. Betul-betul macam datuk durian runtuh. Tak cukup dengan itu, kite juge kene ambil kire tempat membeli. Kalau jauh sangat dari rumah, tak balik modal la walau pun murah. Antara lainya juge, kite perlu bandingkan harga. Bukan bandingkan penjual. Itu baru pengguna yang bijak. Tapi, janganlah terlalu bijak sampai nak beli gula-gula sepeket pun nak ambil kira semue aspek pembelian. Nanti menyusahkan diri pulak. Barang-barang yang boleh apply tu, macam tv ke, penghawa dingin ke, set bilik tidur ke atau beli kereta pun boleh. Pendek kate, kite kene peka mengira semue aspek dalam membeli sesuatu barang. Bagi yang belajar PD tu, aplikasikan segale ilmu yang ade.

Setakat ini saja pertua penjimatan kita. Kepade para responden Mat Santai tempoh hari, diucapkan terima kasih dan sejuta penghargaan kerana sudi berkongsi kaedah penjimatan yang dipraktikkan seharian hidup. Selamat bercuti sekolah buat kawan-kawan yang bergelar pelajar sekolah. Jangan habiskan duit mak bapak anda dengan benda yang bukan-bukan. Lebih baik jimat duit kalau tak boleh nak cari duit untuk ayah bonda tu. Jumpa lagi di lain hari dalam segmen yang sama dengan terbitan yang baru pula.
Terima kasih kerana sudi meluangkan masa. Ade hari, boleh kite jumpa lagi. Salam!



Nak Santai, bukan sekadar lepak tepi pantai.

Tiada ulasan:

Catat Komen