WELCOME TO MY PAGE
HAI,yang memakai topi askar ini ialah mat santai. Sekali pandang, macam kawan spongebob. Tapi, tinggi langit dari bumi tau. HAI, yang tampak seperti waiter ini ialah mat santun. Memanglah korang tengok semacam pekerja Encik Krab, tapi aku ialah waiter halaman ini.

Sabtu, 21 September 2013

5 sukan paling popular



Salam bahagia kepada anda semua. Sudah lama agaknya Mat Santai tidak menemani anda di halaman santun-santai.

Hari ini, Mat Santai tampil dengan membawakan segmen yang juga sudah lama tidak diketengahkan iaitu Segmen 5 tak boleh bla. Tajuk untuk terbitan yang seterusnya ini dalam 5 tak boleh bla ialah mengenai dunia sukan paling popular. Agaknya, sukan apalah yang menjadi kegilaan orang ramai khususnya di Malaysia. Agaknya, apakah 5 jenis sukan paling popular yang bakal dicontengkan oleh Mat Santai. Nantikan sehingga penghujung terbitan.

Oleh sebab segmen ini ialah 5 tak boleh bla, maka struktur ayatnya tidak menggunakan tatabahasa yang betul. Dengan kata lain, ayatnya pun tak boleh bla juga.


Bila sebut pasal sukan, macam-macam akan keluar daripada kotak fikiran kita. Kalau ada gambar harimau Malaya kat tv, itu berita sukan. Kalau kat kaki tu, namanya kasut sukan. Kalau satu dunia tengok tv, itu sukan Olympic. Kalau ramai-ramai kat padang sekolah tu, namanya hari sukan. Kalau ada YB Khairy kat situ, itu Kementerian Belia dan Sukan. Kalau semua tgk piala dunia, dia wat kerja lain, itu tak minat sukan.
Pendek kata, banyak perkataan sukan boleh terpacul daripada pemikiran kita. Tapi, tahukah anda? Lima jenis sukan paling popular di Malaysia sukan apa? Apa jenis sukan yang banyak orang suka? Ini dia carta sukan Mat Santai menjelaskannya.


Di tempat yang kelima:

He he, agaknya sukan apa? Yang last ni Mat Santai bagi squash. Sebab apa, sukan tu hebat dimainkan oleh atlet Malaysia di persada dunia. Mestilah Datuk Nicol Ann David kita player yang dimaksudkan itu. Beliau dilahirkan pada 26 Ogos  1983 dan Berjaya merangkul gelaran juara sebanyak 7 kali dalam terbuka Malaysia. Malahan, beliau masih bergelar ratu squash Negara merangkap player no. 1 dunia. Kalau tak ada atlet yang pro dalam sukan ini, mesti tak akan popular.


Di tempat yang keempat:

Sukan berbasikal la jatuh ranking no. 4. Berbasikal kita boleh dikatakan hebat dan boleh dibanggakan. Sebab, ada atlet berbasikal kita masuk Olympic. Azizul Husni Awang dan Fatihah Mustafa, dua orang atlet yang ghah namanya. Itu acara pecut, acara berbasikal lebuh raya pun ada. Anuar manan dan Harith Salleh, kedua-duanya atlet berbasikal lebuh raya yang main kat Le Tour De Langkawi hamper saban tahun. Diharapkan, ada kilauan emas daripada acara berbasikal di Brazil 2016 nanti.


Di tempat yang Ketiga:

Yang ketiga ini Mat Santai bagi hoki. Setuju? Hoki merupakan game berpasukan yang macam bola sepak tapi main pukul-pukul guna tangan. Hahaha. Hoki Malaysia kira hebat juga. Baru-baru ni, mereka tewas 0-2 vs India dan menduduki peringat semi-final dalam suatu kejohanan. Namun, aksi tersebut cukup melayakkan skuad hoki Negara beraksi di Kejohanan hoki piala dunia. Syabas kat fitrisaari dan faizalsaari serta rakan-rakan seperjuangan. Walau pun permainan hoki tak setaraf identity sepak bola, tapi Malaysia punya sukan hoki ni boleh masuk sampai world cup. Bukan macam sepak bola tu.


Di tempat yang kedua:

Hehe, yang ni Mat Santai letak sukan badminton. Tak kisah la perseorangan ke, beregu ke atau beregu campuran, tiga-tiga dok ranking no. 2. Sebut pasal badminton Malaysia ni, macam-macam isu panas kuar. Baru-baru ni, dikatakan Jurulatih perseorangan Negara, Raziff Sidek telah meletakkan jawatan ekoran ketidakpuasan hati terhadap pihak pengurusan. Katanya la. Bagaimanakah nasib dua anak didik beliau, Chong Wei Feng dan Liew Daren. Apa-apa pun, LCW pemain no. 1 dunia sukan badminton sedang berjuang di kejohanan terbuka badminton Jepun. Khabarannya, LCW telah melepasi peringkat suku akhir. Diharapkan, LCW dapat mengulangi kejuaraan di terbuka Jepun wat kali yang seterusnya.


Yang dok ranking pertama:

Macam dah tahu je. Kalau bola sepak belum sebut lagi, sukan jenis ini la lepak ranking 1. Macam Liverpool FC sekarang ni kat Liga Perdana Inggeris yang bertahta di puncak liga.
Sebut je pasal bola, semua orang jadi giler. Kalau bola tempatan, skuad OKS dan skuad RajaGobal la yang bermain-main kat hati peminat fanatic bola sepak. Syabas kat team OKS yang baru-baru ni memenangi perlawanan Pesta Bola Merdeka selepas menundukkan Myanmar 2-0.
Sementara skuad harimau Malaya berlaku tanda Tanya siapakah yang bakal menggantikan RajaGobal sebagai jurulatih yang bakal menamatkan perkhidmatannya penghujung tahun ni. Dengan cite, FAM nak pancing bekas jurulatih kebangsaan Jepun.
Apa-apa je la, semoga sentiasa power sukan bola sepak Malaysia. Tak la lagi dok ranking no. 100 lebih.


Setakat ini 5 tak boleh bla Mat Santai mengenai sukan oh sukan. Statistik ni adalah berdasarkan responden dan prestasi serta fenomena sesebuah sukan itu dalam masa yang terdekat. Bangunkan sukan Negara kita. Lain kali jumpa lagi.


Nak santai, bukan sekadar lepak tepi pantai

Tiada ulasan:

Catat Ulasan