WELCOME TO MY PAGE
HAI,yang memakai topi askar ini ialah mat santai. Sekali pandang, macam kawan spongebob. Tapi, tinggi langit dari bumi tau. HAI, yang tampak seperti waiter ini ialah mat santun. Memanglah korang tengok semacam pekerja Encik Krab, tapi aku ialah waiter halaman ini.

Sabtu, 29 Disember 2012

5 Persedian Back To School

Kembali menemui Mat Santai lagi di sini semestinya dalam Halaman Santun-Santai. Terbitan seterusnya ini, Mat Santai akan menyenaraikan 5 persiapan yang perlu dilakukan oleh para pelajar untuk kembali ke sekolah. Tentunya melalui Segmen 5 tak boleh bla yang terakhir dalam tahun 2012 ini.

Oleh sebab segmen ini ialah 5 tak boleh bla, maka struktur penggunaan ayatnya tidak mengikut tatabahasa yang betul. Dengan kata lain, ayatnya pun tak boleh bla juga.


Tirai 2012 hampir perlu dilabuhkan dan umat dunia hari ini sudah berkira-kira untuk menantikan tirai 2013 yang akan dibuka tidak lama lagi. Bagi pelajar sekolah, menjelang 2013, maka tirai persekolahan juga akan bermula. Oleh itu, pelbagai persiapan yang perlu dilakukan untuk mereka back to school.


Ada yang kata, 2013 ini membawa malang kerana cuti persekolahan serta-merta ditamatkan. Ada yang kata, 2013 membawa kebaikan kepada mereka yang ingin menunjukkan bakat terpendam beraksi lebih baik dalam pentas musim persekolahan sehingga November tahun depan. Apa-apa pun sebelum itu berlaku, persiapan itu lebih penting. Dan di antara persiapannya termasuklah:


5. Jadual harian.
Yang ni bbukan buat jadual, tapi kena tukar jadual. Pagi-pagi, tak leh la nak bangun lambat lagi. So, kena buat training dalam minggu ni. Itu pun kalau ada yang tak boleh automatic tukar jadual sendiri. Kalau tak, orang study peta Malaysia, dia buat peta Malaysia. Orang ghairah tunggu lepas ni nak belajar apa, dia berangan ghairah nak tengok tv cerita apa. Entahlah, tak puas tengok tv waktu cuti dulu.


4. Mental dan fizikal.
Mesti kena jaga badan dan otak betul-betul sebelum nak mulakan sekolah. Akal tak sihat,  tak kan nak fikir guna hidung. Badan tak sihat, tak kan nak hantar roh belajar kat kelas.
So, jangan buat susah. Pergi merempit sana sini. Kaki patah, baru ingat dunia. Member masuk sekolah, dia masuk hospital.
Yang main facebook  sampai tak tidur2 tu, kena stop buat persedian ready ke sekolah. Nanti otak jem. First day kat kelas jadi ble. Silap-silap cikgu suruh bukak buku, dia bukak muka buku.


3. keperluan sekolah
Macam-macam benda la. Budak tadika pun tahu. Cuma nak ingatkan, pakaian sekolah yang boleh guna lagi tu jangan buang. Boleh guna lagi untuk next year. Beli baru pun boleh, tapi jangan sampai membazir. Alat tulis tu janganlah ghairah nak guna awal-awal. Silap-silap, belum sekolah dah habis. Bagi semua pelajar, semua benda nak baru. Tapi, terpengaruh dengan member tu biarlah berpada-pada.


2. Wang.
Bunyinya ringkas. Tapi, penggunaannya banyak. Ramai yang tak tahu, selain bayar yuran, beli buku atau beli pakaian, ada satu lagi pembayaran secara tak langsung. Biasanya, pihak sekolah punya kerja.
Awal Januari memang kena kikis duit. Ye la, bayar  yuran persatuan la, yuran rumah sukan la, yuran kelas la macam-macam. Lagi banyak yuran lagi pokai. Tu belum masuk buku-buku tambahan. Ye la, kadang-kadang cikgu tu macam-macam gaya, mintak buku spesis ni la nak buku colour ni la. Apa boleh buat, pelanggan lah kena hormat.


1.    Semangat
Yang ni payah nak sediakan. Pelajar kena seru semangat belajar datang. Tak ada semangat, macam mana kaki nak langkah ke sekolah. Satu kaedah yang agak baik juga, habiskan apa yang kita nak waktu cuti sekolah yang lalu setakat yang mampu. Kemudian, dengan harapan bersedia untuk ke sekolah. Maka, kita tak akan ada hajat lain lagi menjelang tirai sekolah sesi baru.


Apa-apapun, masa merangkak menghampiri anda. Selamat kembali ke sekolah masing-masing ikhlas dari Mat Santai.
Sekian


Nak santai, bukan sekadar lepak tepi pantai

Tiada ulasan:

Catat Ulasan