WELCOME TO MY PAGE
HAI,yang memakai topi askar ini ialah mat santai. Sekali pandang, macam kawan spongebob. Tapi, tinggi langit dari bumi tau. HAI, yang tampak seperti waiter ini ialah mat santun. Memanglah korang tengok semacam pekerja Encik Krab, tapi aku ialah waiter halaman ini.

Isnin, 3 Disember 2012

Seloka Jenaka

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada anda tetamu maya halaman ini. Untuk permulaan december ini, Mat Santun ingin memaparkan sebuah puisi klasik iaitu seloka yang mana boleh dijadikan panduan dan teladan kepada kita semua


Pastinya pertemuan hari ini memberi laluan kepada Segmen Karya oh Karya yang menyediakan sebuah seloka jenaka. Seloka ini agak unik kerana berbentuk seperti syair di samping turut mengandungi unsur jenaka dengan meletakkan watak binatang sebagai sindiran kepada sikap manusia.


seloka ini sebenarnya terhasil adalah kerana terciptanya seloka jenis yang sama dan telah diterbitkan pada beberapa bulan yang lalu.


Seloka Jenaka



Leka si ayam menonton bola,
Bertepuk bersorak tak ingat dunia,
Cacing di depan dipandang sahaja,
Ular di belakang sedia ternganga.


Banyaknya makanan di jamuan beruang,
Lalu berebutlah yang besar menang,
Ada pun si badak malang dah kenyang,
Hidangan yang baru hanya dipandang.


Letih Si Nuri mengajar anaknya,
Bersuara merdu tak boleh juga,
Vokal dan piching ditinggalkan sahaja,
Malang si anak bisu rupanya.


Inilah lagak Si Merak bongkak,
Bulunya cabut dek hujan melambak,
Burung yang cantik lalu berteriak,
Pergilah berkawan dengan Si Gagak.


Senja hari pulang dari bekerja,
Hairan Pak Belang melihat rumahnya,
Perabot dan emas hilang semuanya,
Sangka Si Singa nak pindah jirannya.



Terima kasih kepada anda yang sudi membaca karya jenis ini. Terus menantikan  terbitan-terbitan yang lain pula dalam Segmen Karya oh Karya ini khususnya. Sekian…


Seindah bahasa, sesantun bicara, semurni pekerti

Tiada ulasan:

Catat Komen